Hæstorp Andersen: Massiv satsning på kollektiv trafik skal løse hovedstadens kaos

DEBAT: Førerløse busser, flere elstandere og turbo på udbygningen af supercykelstier er nogle af de investeringer, der er brug for, hvis vi bare skal opretholde den nuværende service, skriver Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand i Region Hovedstaden.

Af Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden og spidskandidat for Socialdemokratiet til regionsrådsvalget

Fremtidens trafik i hovedstadsområdet risikerer at sande til, fordi vi bliver væsentlig flere indbyggere i de kommende år; mere kø, mere trængsel og længere ventetider. Udfordringerne er til at få øje på, men hvordan løser vi helt konkret de voksende trængselsudfordringer, som allerede er et problem for mange i dag? 

Løsningen er et øget sats på kollektiv trafik
Det socialdemokratiske og fornuftige trafikpolitiske svar er et massivt sats på kollektiv trafik, der gør hovedstadsområdet til et sted, hvor borgerne overalt let, enkelt og grønt kan bevæge sig til og fra arbejde og rundt i hele regionen. Kollektiv transport skal være et reelt alternativ til bilen i hele regionen, og derfor er der behov en effektiv, grøn og sammenhængende infrastruktur.

Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver, at regeringen investerer i den kollektive trafik i hovedstadsområdet, hvis vi fortsat skal have en velfungerende og grøn infrastruktur, der gavner borgerne, væksten og mobiliteten.

Kræver handlingsplan for fremtidens transportpolitik
Derfor er jeg gået sammen med borgmester i Albertslund Steen Christiansen, borgmester i Herlev Thomas Gyldal og overborgmester i København Frank Jensen om en handlingsplan for fremtidens transportpolitik i hovedstadsområdet.

Handlingsplanen er første skridt mod en mere effektiv og kollektiv trafikal infrastruktur, der styrker og udvikler hele hovedstadsområdet på en grøn og ansvarlig måde, men det kræver som sagt handling fra Christiansborg. Handlingsplanen har blandt følgende tre initiativer:

  1. Nye trafikløsninger er på vej mange steder. Fra delebils-ordninger til førerløse busser og biler. I de kommende år forventes massivt flere el-biler, som vil stille krav om nye lademuligheder og ændre el-infrastruktur. Derfor skal hovedstadsområdet være internationalt testområde for nye intelligente trafikløsninger, så vi er på forkant med udviklingen og løbende kan integrere nye løsninger i vores kollektive trafikløsninger. Herudover skal el-busser udbredes til hele hovedstadsområdet i takt med at erfaringerne høstes fra København.
  2. Et andet punkt i handlingsplanen er en permanent trafikkommission til hovedstadsområdet. Vi vil nedsætte en trafikkommission primært bestående af eksperter, der skal være rådgivende overfor kommuner, region og stat i forhold til trafikløsninger og investeringer i den kollektive trafik. Trafikkommissionen skal overvåge udviklingen i trængslen og trafikmængden i hovedstadsområdet og fagligt understøtte udvikling af de massive investeringer i trafikløsninger. Kommissionen forventes at skulle arbejde i minimum 10 år, mens de nødvendige anlægsinvesteringer rulles ud.
  3. Vi skal fortsat støtte og styrke arbejdet med supercykelstier, og det skal være muligt at medtage cyklen overalt i den kollektive trafik. Der skal sættes turbo på udbygningen af supercykelstissystemet for at fremme cyklisme, reducere CO2-udslip og gøre hovedstadsområdet til attraktiv rekreativ og grøn region.

Der er brug for handling og investeringer, hvis hovedstadsområdet bare skal opretholde den service, som vi tilbyder nu. Derfor vil jeg arbejde benhårdt parlamentarisk for, at vores fælles visioner i handlingsplanen bliver til virkelighed.

Forrige artikel Debat: Gode tilkørselsforhold er afgørende, når kommuner vil tiltrække nye virksomheder Debat: Gode tilkørselsforhold er afgørende, når kommuner vil tiltrække nye virksomheder Næste artikel V: Hovedstadens kollektive trafik har brug for privat konkurrence V: Hovedstadens kollektive trafik har brug for privat konkurrence
  • Anmeld

    Anders Skou

    Glem busserne, og tænk sporvogn, fru Andersen

    Hvis vi virkelig skal flytte trafik til den kollektive trafik, skal vi have et system af letbaner (sporvogne - indtil 1972...). Tag en tur til Karlsruhe, og bliv inspireret!

  • Anmeld

    lillian larsen

    trafikminimereing

    grunden til den store trafik ER jo at de fleste skal af sted på arbejde-og hjem igen- samtidigt!!, hvorfor ikke lave om på arbejdstiden?, arbejd 10 timer i 3 dage , 4 dage fri, så har hver enkelt 6 ture om ugen i stedet for 10 ture, næsten en halvering for personbefordring!. Så skal der laves vagtplaner for alle brancher , ikke kun for dem, der allerede nu kører mere eller mindre i døgndrift ( og selvfølgelig har forskellige mødetider), hvad der nok efterhånden er normen i de fleste . indkøb, sundhed, pleje og omsorg, transport af varer og personer, underholdning, fritids service brancher, næsten alle brancher kører 24/7 i dag. Det giver en arbejdsuge på 30 timer kun, ja, men hvis folk er lidt utilpasse, kunne viden om at : om 2 dage kan jeg krybe under dynen i 4 dage : nok få folk til at møde ind alligevel. Altså småt sygefravær bliver -tror jeg-næsten elimineret. At arbejde i 10 timer kan synes strengt, men det gør mange allerede, 10-12 -16 timers vagter er almindelige indenfor sundhed, pleje og sikkert mange andre steder. Altså fordel trafikken lidt mere ved at ændre på arbejdstiden