Flertal vil hæve kørselsfradrag

NYHED: Flertal vil korrigere kørselsfradraget for dyre oliepriser. SF er imod.
Landets 850.000 pendlere kan se frem til et højere befordringsfradrag fra 2009, fordi politikerne vil korrigere for høje benzinpriser.
Landets 850.000 pendlere kan se frem til et højere befordringsfradrag fra 2009, fordi politikerne vil korrigere for høje benzinpriser.Foto: Colourbox

Fradraget skal afspejle de reelle omkostninger, der er ved at køre i bil til arbejde.

Mikkel Dencker (DF)
Skatteordfører
Fakta

Kørselsfradrag  
-I 2008 gives et fradrag på 1,83 kr. op til 100 km.

-Kørselsfradragets størrelse fastsættes af Skatterådet. Det sker normalt en gang årligt i november.

 


Kilde: SKAT

Dansk Folkeparti, De Konservative og Venstre vil nu have Skatteminister Kristian Jensen (V) til at se på, hvor meget kørselsfradraget er blevet udhulet af stigende oliepriser, og om der er grund til at ændre det.

Baggrunden er, at det skader mobiliteten på arbejdsmarkedet, hvis folk forsager de dyre dråber.

I oppositionen er Socialdemokraterne med på idéen, mens SF afviser. DFs skatteordfører, Mikkel Dencker, kræver, at skatterådet justerer fradraget, og at det fremover bliver korrigeret en gang i kvartalet:

"Fradraget skal afspejle de reelle omkostninger, der er ved at køre i bil til arbejde. Desuden forslår vi, at man sætter et loft over momsen på en liter brændstof på 2,25 kroner, så staten ikke scorer en gevinst på at brændstoffet stiger," siger Mikkel Dencker.

DF står alene med momsloft
Både Venstre og De Konservative er enige i, fradraget skal følge med, hvis transportomkostningerne stiger. Fradraget er dog sammensat af flere elementer, og kan ikke følge brændstofprisen alene.

Til gengæld mener hverken V eller K, at der er behov for en justering hvert kvartal, da de frygter, at det skaber unødvendigt meget bureaukrati. Heller ikke momsloftet falder i god jord hos regeringspartierne:

"Jeg frygter, at olieselskaberne vil forsøge at prismaksimere, og så bliver det statskassen, der kommer til at stå med en risiko og en finansiering, som ikke er samfundsmæssig optimal," siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V).

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00