DI Transport: Væk med afgifter på biodiesel

BIOBRÆNDSTOF: Biodiesel bliver aldrig en realitet i erhvervstransporten, medmindre afgiften på biobrændstoffer lettes, mener DI Transport.
I Klimakommissionens netop offentliggjorte rapport kan man læse, at den tunge transport bør have prioritet i anvendelsen af biobrændstoffer. Men der bliver ingen biobrændstoffer uden en lettelse af afgifterne på dem, forsikrer DI Transport.
I Klimakommissionens netop offentliggjorte rapport kan man læse, at den tunge transport bør have prioritet i anvendelsen af biobrændstoffer. Men der bliver ingen biobrændstoffer uden en lettelse af afgifterne på dem, forsikrer DI Transport. Foto: www.kemin.dk

For en godstransportør er der ingen forretning i at putte rent biobrændstof i sine lastbiler. Det er for dyrt for den enkelte transportvirksomhed, dels fordi almindelig diesel er billigere end biobrændstof, men også fordi afgiftsstrukturen ikke er befordrende.

Erhvervspolitisk konsulent i DI Transport
Rune Noack
Fakta

En lastbil kører i gennemsnit 100.000 kilometer årligt og kører ca. 2,8 kilometer på literen. Det svarer til et årligt forbrug af fossil diesel på 35.714 liter og årligt et forbrug af biodiesel på 37.500 liter (idet biodiesel giver et merforbrug på ca. 5 % grundet et lavere energiindhold).

o Hvis en lastbil kører på fossil diesel i Danmark (1), vil de årlige brændstofomkostninger (pr. marts 2010) beløbe sig til 219.283 kr., hvoraf produktprisen (fratrukket forhandlerrabat) udgør 71.785 kr., afgifter (energiafgift, CO2-afgift og NOX-afgift) udgør 103.570 kr. og moms på 25 % udgør 43.928 kr.

o Hvis en lastbil kører på biodiesel i Danmark (1), vil de årlige brændstofomkostninger (pr. marts 2010) beløbe sig til 339.000 kr., hvoraf produktprisen (typisk ingen forhandlerrabat) udgør 184.125 kr., afgifter (energiafgift og NOX-afgift) udgør 87.000 kr. og moms på 25 % udgør 67.875 kr.

o Hvis en lastbil kører på fossil diesel i Sverige (2), vil de årlige brændstofomkostninger (pr. marts 2010) beløbe sig til 233.212 kr. (omregnet til danske kroner), hvoraf produktprisen (fratrukket forhandlerrabat) udgør 66.428 kr., afgifter (energiskatt og koldioxidskatt) udgør 119.999 kr. og moms på 25 % udgør 46.785 kr.

o Hvis en lastbil kører på biodiesel i Sverige (1), vil de årlige brændstofomkostninger (pr. marts 2010) beløbe sig til 223.125 kr. (omregnet til danske kroner), hvoraf produktprisen (fratrukket forhandlerrabat) udgør 178.500 kr., afgifter 0 kr. og moms på 25 % udgør 44.625 kr.


Kilde: DI Transport
Biodiesel skal fritages for afgift, hvis den tunge trafik nogensinde skal komme til at køre på andet end fossilt brændstof. Sådan lyder meldingen fra DI Transport.

"For en godstransportør er der ingen forretning i at putte rent biobrændstof i sine lastbiler. Det er for dyrt for den enkelte transportvirksomhed, dels fordi almindelig diesel er billigere end biobrændstof, men også fordi afgiftsstrukturen ikke er befordrende," siger Rune Noack, erhvervspolitisk konsulent i DI Transport.

Transportområdet er en af de største udfordringer i forbindelse med realiseringen af visionen om et Danmark fri af fossile brændsler. Olieforbruget til transport udgjorde i 2008 65 procent af det samlede olieforbrug. Ifølge Klimakommissionens rapport er biobrændstoffer til brug i luftfart, skibsfart og lastbiltransport i dag det eneste realistiske spor, fordi disse transportformer ikke kan køre på el. Men det kommer langtfra til at ske af sig selv, påpeger DI Transport.

Samme afgifter for biodiesel og fossilt diesel
I Sverige er biobrændstoffer afgiftsfritaget. Det betyder, at flere transportvirksomheder allerede har omlagt 100 procent til biobrændsel. Noget lignende burde man også overveje i Danmark, mener Rune Noack.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00