Kommuner sætter høje mål for elbiler: Ambitionerne "kan gøre rigtig meget skade", mener ekspert

Mindst 20 kommuner har sat egne mål for omstillingen af bilparken i 2030, og flere vil nå langt længere end regeringen. Men kommunerne kan gøre "rigtig meget skade" på vejen til målet, fordi de ikke har værktøjerne til at påvirke udviklingen, påpeger ekspert. Alligevel er lokalpolitikere optimistiske. 

Rudersdal Kommune har sammen med Skanderborg Kommune det højeste mål for elbiler i 2030.
Rudersdal Kommune har sammen med Skanderborg Kommune det højeste mål for elbiler i 2030.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Skal man tro statens egne prognoser, er Danmark stadig langt fra at nå Folketingets målsætning om én million elbiler i 2030 svarende til cirka hver tredje bil i landet. 

Alligevel er en stribe af landets kommuner tilsyneladende opsatte på lokalt at nå endnu længere.

En gennemgang af de klimaplaner, som kommunerne har lavet som del af klimakommunesamarbejdet DK2020, viser, at mindst 20 kommuner har sat direkte mål om, hvor stor andelen af kommunens samlede bilpark der skal være elektrisk i 2030.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00