Københavns nye fartgrænser koster over 400 millioner i tabt tid om året, viser beregninger

Lavere hastighedsgrænser i Københavns Kommune koster op imod en halv milliard kroner om året i tabt tid, viser nye tal fra Cepos. Borgmester afviser, at tiltaget er dyrt for borgerne. "Vi får en meget rarere by at være i," lyder forsvaret. 

Det koster ifølge Cepos mellem 30.000 og 100.000 kroner i tabt tid at spare et ton CO2 ved at sænke fartgrænserne i København. 
Det koster ifølge Cepos mellem 30.000 og 100.000 kroner i tabt tid at spare et ton CO2 ved at sænke fartgrænserne i København. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det ligner på papiret en ualmindeligt dyr løsning for københavnerne, når Københavns Kommune sænker hastighedsgrænsen på kommunens vejnet i jagten på lavere CO2-udledning og færre trafikulykker. 

Det viser en ny analyse fra Cepos.

Her anslår tænketanken, at den samfundsøkonomiske omkostning ved kommunens nye fartgrænser er på næsten 450 millioner kroner om året.  

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00