Københavnere skal betale 12.000 kroner om året for at parkere i byen, mener Enhedslisten

Enhedslisten vil hæve prisen på beboerlicenser voldsomt for at fjerne CO2-udledninger og motivere flere borgere til at vælge offentlig transport fremfor bil.

Enhedslisten og Alternativet vil hæve prisen for at parkere i København. 
Enhedslisten og Alternativet vil hæve prisen for at parkere i København. Foto: Celina Dahl / Scanpix
Søren Dahl

Det skal i den meget nære fremtid koste væsentligt mere at være københavnsk billist, hvis det står til Enhedslisten og Alternativet. 

De to partier foreslår nu at hæve den såkaldte beboerlicens for alle biler, der kører på fossilt brændstof til 12.000 kroner frem mod 2030. 

Beboerlicensen, der er den pris, man som københavnsk borger betaler for at få tilladelse til at parkere i ens beboelsesområde, koster i dag mellem 1.300 og 5.700 kroner. 

Læs også

Men ifølge teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) er det nødvendigt at hæve prisen på beboerlicenser massivt for at dæmme op for trængslen i byen og samtidig reducere hovedstadens CO2-udledning. 

"Vi bliver nødt til at tage et opgør med biltrafikken, hvis vi skal have en chance for nå at de meget ambitiøse klimamål, vi har sat for København. Samtidig står vi i en situation, hvor byen risikerer at sande til i biler, hvis vi ikke handler nu," siger Line Barfod. 

I foreslår en prisstigning, der for de fleste bilejere vil være en mangedobling af den pris, de betaler i dag. Hvorfor er det nødvendigt at skrue så meget op for prisen? 

"Langt de fleste københavnere med indkomster har jo slet ikke en bil. Men vi har øje for, at der er borgere med begrænsede midler, der har brug for bilen til at komme på arbejde,"

Line Barfod, teknik- og miljøborgmester (EL)

"Det er det niveau, som eksperterne siger, at vi skal op på, før det batter. Vi har så valgt at sige, at prisen skal stige over en årrække, for ellers bliver det for hårdt for familier med begrænsede indkomster,". 

Hele Enhedslisten og Alternativets forslag kan læses via linket her.

Forsker: For billigt i dag 

Enhedslisten og Alternativets forslag kommer i forbindelse med det alternative budget, som partierne netop har præsenteret, og som skal til afstemning i Borgerrepræsentationen 6. oktober. 

Begge partier står som de eneste udenfor den budgetaftale, der tidligere i september blev indgået på Københavns Rådhus. 

Udover forslaget om dyrere beboerlicenser, indeholder det alternative budget også forslag om at sløjfe gratis søndagsparkering, hæve priserne for timeparkering, og indføre betaling for parkering af elbiler, som i dag holder gratis i hovedstaden. 

Artiklen fortsætter under tabellen.

Spørgsmålet om, hvad det skal koste at parkere i København, har længe været genstand for stor debat. Allerede i 2015 erklærede flere eksperter overfor Altinget det alt for billigt at parkere i København.

Det er Ninette Pilegaard, seniorforsker ved Danmarks Tekniske Universitet også enig i.

Hun vil ikke sætte en fast pris på, hvad en beboerlicens bør koste, men hun vurderer, at prisen bør sættes efter, "hvad pladsen rent faktisk koster". 

"Der er det min vurdering, at det er for billigt at parkere i København i dag," siger Ninette Pilegaard. 

I august foreslog Alternativet at hæve prisen til 16.900 kroner, hvilket vakte stor modstand fra Socialdemokratiet, der kaldte det "et skridt i den forkerte retning". 

Socialdemokratiets Laura Rosenvinge er heller ikke imponeret af det nye forslag.

”Vi er ikke generelt imod at sætte beboerlicenserne op. Men den her stigning kan være lidt voldsom for den almindelige københavner. Jeg savner, at Enhedslisten og Alternativet har blik for, hvem det er, der kører rundt i de mest forurenende biler,” siger hun.

Borgmester: De fleste har ikke en bil 

Hvis forslaget om at hæve prisen på beboerlicenser til 12.000 kroner årligt bliver til virkelighed, vil det spare København for godt 10.000 ton CO2 om året, når prisstigningerne er fuldt indfasede, viser et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen. 

De øgede parkeringsafgifter kommer på grund af regler om statslig modregning ikke til at lune i kommunekassen, men vil hæve loftet for, hvad København kan bruge på velfærd med et trecifret millionbeløb. 

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod understreger dog, at partiets forslag hovedsagligt skal ses som et klimatiltag.

"Der er rigtig mange københavnere, der bruger cykler eller bruger offentlig transport, men vi skal have motiveret endnu flere til at droppe bilen," siger Line Barfod. 

"Så er det vores ansvar at sørge for, at man rent faktisk kan klare sig uden en bil, eller med en delebil, hvis man eksempelvis skal ud af byen," tilføjer borgmesteren. 

Risikerer i ikke at gøre det endnu sværere for borgere med lave indkomster at bo i København, når i gør det så meget dyrere at have en bil i byen? 

"Langt de fleste københavnere med lave indkomster har jo slet ikke en bil. Men vi har øje for, at der er borgere med begrænsede midler, der har brug for bilen til at komme på arbejde. Det er jo også derfor, vi ikke hæver priserne i et hug," siger Line Barfod. 

"Det er en svær afvejning. Men klimaforandringerne er så voldsomme, at vi er nødt til at handle nu. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Line Barfod

Teknik- og miljøborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00