Aftale om elbiler trækker ud: "Der er gået Christiansborg-fnidder i den"

FORHANDLINGER: Regeringen ønskede en hurtig aftale om at fjerne afgift på elbiler, men det lader stadig vente på sig. Regeringen er ufin, mener oppositionen, som modsat anklages for at være gået i valgkamp. Tirsdag fortsætter forhandlingerne.

Foto: Jens Nørgaard/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Når der nu er den her politiske enighed om at ville fremme elbiler, så få det da besluttet.

Lærke Flader
Branchechef, Elbils Alliancen

Kalenderlyset tæller ned til jul, men det kunne næsten lige så godt tælle ned til dyrere elbiler.

Fakta
EU's krav om grøn transport
Det fremgår af EU’s direktiv 2009/28/EF, herefter benævnt VE-direktivet, at 10 procent af energiforbruget anvendt på vej og bane i 2020 skal udgøres af vedvarende energi.
I Energiaftalen af 22. marts 2012 fremgår det, at man i 2020 agter at forhøje iblandingskravet for biobrændstoffer fra de nuværende 5,75 procent til 10 procent, medmindre der kan identificeres mere hensigtsmæssige måder at opfylde direktivets krav på.

Energiaftalens pulje til grøn transport
I forbindelse med sommerens brede energiforlig blev der afsat en pulje på 100 millioner kroner årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at understøtte grønne løsninger i transportsektoren.
Puljen skal udmøntes af forligsparterne i løbet af efteråret 2018 på baggrund af et oplæg fra regeringen med afsæt i at fremme grøn mobilitet og transport i bred forstand, herunder både kollektiv og individuel transport til lands og kollektiv transport til havs.

Kilde: Energistyrelse, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

1. januar stiger afgifterne på elbilerne nemlig, hvis politikerne ikke får en aftale i hus inden.

Og sådan en synes ikke at ligge lige for.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00