Aktører vurderer EU's nye vejpakke: Kontrol af reglerne er afgørende

VEJPAKKE: Det tegner til nye tider for europæisk vejgodstransport, når EU's vejpakke lover begrænset cabotagekørsel og værdige forhold for chauffører. Ifølge aktører er det vigtigt med ordentlig kontrol, hvis de nye regler skal sætte et positivt aftryk på fremtidens transportsektor.

Ifølge DTL kan vejpakken allerede få en positiv effekt på dansk transport i løbet af næste år, hvis aftalen bliver endeligt vedtaget. 
Ifølge DTL kan vejpakken allerede få en positiv effekt på dansk transport i løbet af næste år, hvis aftalen bliver endeligt vedtaget. Foto: Sonny Munk Carlsen/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Når man har beskæftiget sig med transport i 40 år, så er det her ét af de største lyspunkter, jeg har set.

Jan Villadsen
Gruppeformand, Transportgruppen 3F

I toethalvt år har størstedelen af den europæiske transportsektor holdt vejret. Og torsdag 12. december lykkedes det så.

Efter intense trilogforhandlinger til langt ud på natten nåede Ministerrådet, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen til enighed om en europæisk Vejpakke.

Den omdiskuterede vejpakke, som skal bekæmpe social dumping ved at gøre op med underbetalte lastbilchauffører på de europæiske landeveje, mangler nu at blive formelt godkendt i EU-institutionerne, før den kan blive endeligt vedtaget og omskrevet til lov.

Dokumentation

Her er nogle af de centrale punkter i den vejpakke, som EU-institutionerne er blevet enige om:

Samme løn for samme arbejde på samme sted: Chauffører skal fremover betragtes som udstationerede arbejdere fra første dag, når de kører cabotagekørsel. Det betyder, at en udenlandsk chauffør skal betales en dansk løn, når vedkommende kører med gods internt i Danmark, uanset hvor lastbilen er registreret, eller chaufføren er ansat.

Opgør med skuffeselskaber: Brugen af skuffeselskaber bekæmpes ved at stille strengere krav til kørselsaktivitet i det land, hvor selskabet er registreret. Derudover skal vognmænd have parkeringspladser ved deres virksomhed, og der stilles krav til, at lastbiler på internationale ture skal vende hjem oftere. 

Begræns cabotagekørsel: Reglerne for cabotagekørsel strammes.

Værdige forhold for chaufføren: Chaufførens lange, ugentlige hvil skal tages et andet sted end i førerhuset, og chaufførerne får ret til at vende hjem til deres hjemland oftere for at få et langt hvil.

Stærkere kontrol: Kravene til automatisk kontrol i lastbilerne strammes, så det bliver nemmere at håndhæve reglerne.

Færre undtagelser: Lette lastbiler omfattes også af reglerne. De har tidligere været undtaget.

Kilde: 3F 


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024