Alex Vanopslagh: EU-mindsteløn er ikke den eneste trussel mod den danske model

DEBAT: Det klinger hult, når danske politikere taler dunder mod EU-Kommissionen for at undergrave den danske model, når de nu selv gør det samme, skriver Alex Vanopslagh (LA).

Af Alex Vanopslagh
Politisk leder (LA)

Det nytter ikke noget, hvis Folketinget begynder at føre samme udanske arbejdsmarkedspolitik som EU-Kommissionen.

Forslaget om en lovbestemt mindsteløn på EU-niveau er som tidligere beskrevet dybt godnat. Det er et markant indgreb i den danske arbejdsmarkedsmodel, der netop fungerer ved hjælp af aftaler mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, hvor staten som udgangspunkt ikke blander sig.

Den danske model er bedre. Derfor skal EU-Kommissionen holde nallerne væk og koncentrere sig om noget, de reelt bør arbejde med. Eksempelvis at få ordnet frihandelsaftalen med Sydamerika eller måske sikre de ydre grænser.

Forærer 3F kontollen
Men det klinger en kende hult, når danske politikere til hobe har talt dunder mod EU-Kommissionen for at undergrave den danske model, når de nu selv gør det samme. Alle partier foruden Liberal Alliance indgik 15. januar den såkaldte aftale om vejtransport.

Aftalen vedtog ved lov, at der skal gælde bestemte overenskomstmæssige forhold i en hel branche – vejtransporten. Overenskomsterne skal ligne de kollektive overenskomster for chauffører indgået mellem "de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter på transportområdet, og som er landsdækkende, eller være omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, hvis faglige gyldighedsområde dækker det pågældende arbejde."

Det betyder i praksis, at politikerne har foræret 3F kontrollen over overenskomsterne på vejtransporten.

Løser ikke problemet 
Det ironiske er, at aftalens påskud er at undgå en ny såkaldt Padborg-sag, hvor udenlandske chauffører levede under kummerlige forhold, men at aftalen ikke forhindrer, at dette stadig kan ske, da chaufførerne arbejdede for et polsk datterselskab. Man har altså vedtaget en aftale med et problem som påskud, som man ikke har løst. Men 3F er blevet tilgodeset.

Hvor mon 3F næste gang vil piske en stemning op og få lavet tilsvarende indgreb? Folketinget er ikke sat i verden for at beskytte særinteresser for 3F, men det er den præcedens, vi nu har skabt.

Vi kan derfor kæmpe alt det, vi vil, mod EU-Kommissionens forvildede tanker. Men det forslår som en skrædder i helvede, hvis vores eget Folketing har tilsvarende lille respekt for den danske model.

Bare fordi de store interesseorganisationer går sammen om at ville monopolisere markedet, skal politikerne da ikke føje dem. Den slags kalder man korporatisme, og hvis EU kæmpede for ægte frihandel og fællesskab, var det den slags, man ville bekæmpe i Bruxelles. Men det modsatte er tilfældet.

Lad os huske de gode argumenter mod EU-mindsteløn, når lovgivningsfingrene giver kløe hos Folketingets politikere. De passer nemlig stadig.

Forrige artikel Klaus Bondam: Mere cykling er en velfærdsgevinst Klaus Bondam: Mere cykling er en velfærdsgevinst Næste artikel Ase: Modstand mod mindsteløn skyldes organisationers egen overlevelse Ase: Modstand mod mindsteløn skyldes organisationers egen overlevelse
Motorstyrelsen får ny direktør

Motorstyrelsen får ny direktør

NAVNE: Jørgen Rasmussen bliver ny direktør for Motorstyrelsen. Han har været konstitueret direktør for styrelsen siden juli.