Arriva vil have nye jernbanestrækninger sendt i udbud: "Vi er klart sultne efter mere"

Det vil være til gavn for passagererne og den kollektive trafik som helhed, hvis politikerne sender flere jernbanestrækninger i udbud i stedet for at forlænge den nuværende kontrakt med DSB til 2033, lyder det fra Arriva. Minister har ikke gjort sin stilling op. 

Arriva har været aktiv på den danske jernbane siden 2003. Nu opfordrer selskabet til at konkurrenceudsætte flere strækninger. 
Arriva har været aktiv på den danske jernbane siden 2003. Nu opfordrer selskabet til at konkurrenceudsætte flere strækninger. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det vil være spild af potentiale, hvis regeringen gør alvor af den overfor EU varslede kontraktforlængelse med DSB.

Sådan lyder det fra DSB's primære konkurrent på den danske jernbane, Arriva, der siden 2003 har drevet togstrækninger i Midt- og Vestjylland.

"Vi har gode erfaringer med togdrift i Danmark, og vi er klart sultne efter mere," siger kommunikations- og public affairs-chef Pia Hammershøy Splittorff.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00