Debat

Gitte Seeberg: Brint kan blive gamechanger for transportsektoren

DEBAT: Brintbiler har et stort potentiale, selvom elbiler lige nu står stærkest. Brintbilen løser nemlig to af elbilernes problemer: rækkevidde og den længere opladningstid, skriver Gitte Seeberg, direktør for Autobranchen Danmark.

Elbilen er den stærkeste spiller på markedet. Men brintbilerne har stort set samme rækkevidde som benzin- og dieselbiler og kan de tankes på få minutter på en ”tankstation”, skriver Gitte Seeberg.
Elbilen er den stærkeste spiller på markedet. Men brintbilerne har stort set samme rækkevidde som benzin- og dieselbiler og kan de tankes på få minutter på en ”tankstation”, skriver Gitte Seeberg.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Seeberg
Adm. direktør, Autobranchen Danmark

Alle taler om køretøjer på el, men meget få taler om brintkøretøjer. En større milliardsatsning fra Ørsted, Mærsk, SAS, DFDS, DSV og Københavns Lufthavn kan betyde, at Danmark bliver en brintnation i årene efter 2030.

Men hvorfor er brint tiltalende for transportsektoren?

For det første kan Danmark bliver delvist selvforsynende med brint, når så store spillere går ind på området. Det hjælper selvfølgelig ikke meget, hvis ikke også producenter af køretøjer køber ind på teknologien.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men for at løse vores kæmpeopgave med at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030 skal vi satse på flere drivmidler i transportsektoren, der står for omkring 30 procent af den samlede udledning.

Vigtig uafhængighed
Hvis Danmark får sin egen brintproduktion og en god infrastruktur, sikrer vi en større grad af uafhængighed, når det kommer til energi.

Hvis Danmark får sin egen brintproduktion og en god infrastruktur, sikrer vi en større grad af uafhængighed, når det kommer til energi.  

Gitte Seeberg
Adm. direktør, AutoBranchen Danmark

I dag er vi stadig dybt afhængig af Mellemøsten med hensyn til benzin og diesel – og med batterier bliver vi afhængig af Kina.

Jeg er selvfølgelig ikke naiv – for selvfølgelig kan en lille nation som Danmark ikke køre sit eget løb og helt afskære alt energi-import, men brint kan sikre en bedre balance.

Smart lagring af grøn strøm
På vindmøllefronten er Danmark så langt fremme, at vi i nær fremtid vil have rigtig meget grøn energi tilovers.

Det kan vi enten sælge til udlandet, eller vi kan sætte strøm til vand – den lidt forsimplede forklaring af elektrolyse, der er hjertet i et brintkøretøj.

Den proces skal videreudvikles og gøres mere effektiv, men brintkøretøjers eneste restprodukt er vand.

Med strøm fra vindmøller, solceller eller noget tredje kan vi tage den overskydende vedvarende energi og lagre den takket være brint.

Det er den nok største fordel, brint har over batterier, der på det punkt er begrænsede.

Næste ti år er spændende
Når det handler om personbiler, skal der ikke herske tvivl om, at elbiler lige nu kører stærkest.

De sidste ti år er der solgt 101 brintbiler i Danmark og godt 20.800 elbiler. Elbiler vil fortsætte med at vinde frem, og det tager yderligere fart de kommende år, mens kun Toyota og Hyundai er reelle spillere med brintbiler lige nu.

Læs også

Men man skal ikke undervurdere brintbilernes potentiale, blot fordi der kun er to bilproducenter, der satser på brintbiler allerede nu.

Brintbiler løser nemlig nogle af de problemer, som elbiler har. Brintbilerne har stort set samme rækkevidde som benzin- og dieselbiler, og de kan de tankes på få minutter på en ”tankstation”.

Dermed løser den to af elbilernes væsentlige problemer: rækkevidde og den længere opladningstid.

Dyr udviklingsfase
Hvorfor er det så kun to producenter, der satser på brintbiler? Det handler i høj grad om prisen.

Teknologien er ikke lige så langt i udviklingen som ved elbiler, og derfor er der stadig store udviklingsomkostninger. Men med tiden tror jeg, at prisen vil falde, ligesom vi har set med elbiler. På det tidspunkt håber jeg, at elbiler og brintbiler vil kunne konkurrere på lige fod, som vi ser det med benzin- og dieselbiler i dag.

Samarbejdet mellem de store danske virksomheder skal munde ud i en avanceret brintfabrik i 2030, der årligt skal levere over 250.000 ton brændstof til køretøjer, skibe og fly.

Det vil være en gamechanger til den grønne omstilling, som vi lige nu begynder at se med personbiler i Danmark, og som politikerne for alt i verden ikke må ødelægge eller gå til med et snæversynet fokus på én teknologi.

En samlet omstilling med brint og el er både godt for klimaet, arbejdsmarkedet og forskerverdenen i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Seeberg

Direktør, Autobranchen Danmark, fhv. MF (K og NA), fhv. MEP (K)
cand.jur. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00