Engelbrecht: Kommunerne kan skubbe til markedet for grøn transport

INTERVIEW: Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil hellere hjælpe kommunerne til grøn omstilling end presse for mange private elbiler for hurtigt ud på markedet.

Peter Pagh-Schlegel

Når vi kigger på markederne lige nu, må jeg konstatere, at det er ude i kommunerne, hvor der er en stor flåde, en relativ høj udskiftning og dermed også noget, der kan skubbe til markedet

Benny Engelbrecht
Transportminister

Det er ikke mange klapsalver regeringen har fået for deres ambition om, at 500.000 elbiler skal køre på de danske veje i 2030.

Satsningen ligger et godt stykke under Eldrup-kommissionens anbefalinger på 750.000 elbiler, der i forvejen blev kritiseret af støttepartierne for at være for uambitiøs.

Og eftersom fremskrivninger viser, at bilparken stiger med omtrent 600.000 personbiler i løbet af de næste ti år, ser ambitionen ikke ud til at rykke på den politiske målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 procent.

Dokumentation

Den kommunale bilpark

Den samlede bestand af person- og varebiler i landets kommuner er 22.870

9.108 benzinbiler (39,8%)
12.333 dieselbiler (53,9%)
25 plug-in hybridbiler (0,1%)
1.242 elbiler (5,4%)
120 gas (0,5%)
42 brint (0,2%)


Top 5 kommuner med flest elbiler:

Samsø kommune (57%)
Furesø kommune (45%)
Albertslund kommune (37%)
Rødovre kommune (33%)
Gladsaxe kommune (30%)

Kilde: De Danske Bilimportører


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00