Debat

Barfoed: Infrastrukturen er svækket siden 2011

DEBAT: Tempoet og overblikket over infrastrukturprojekter er svækket siden efteråret 2011. Hvor er de nye fremadrettede projekter, og hvor er initiativerne, der skaber større sammenhæng i den kollektive trafik, spørger tidligere transportminister Lars Barfoed (K).

Tempoet og overblikket over infrastrukturprojekter er svækket siden efteråret 2011, skriver Lars Barfoed (K). 
Tempoet og overblikket over infrastrukturprojekter er svækket siden efteråret 2011, skriver Lars Barfoed (K). 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Barfoed (K)
MF og tidligere transportminister

Jeg forstår godt, at vores transportminister har travlt med alle de projekter fra VK-regeringens tid, han hele tiden skal rundt og se til og indvie. Men ministeren må altså finde tid til at prioritere at lede udviklingen af vores samlede transportsystem. 

Lars Barfoed (K)
MF og tidligere transportminister

Der er brug for en samlet plan for trafikken i hovedstadsområdet. Og væsentlige investeringer trænger sig på.

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid bringe indlæg fra "Eksministrenes klub". Et panel bestående af tidligere transportministre vil i en række debatindlæg sætte fokus på aktuelle transportpolitiske emner ud fra spørgsmålet: "Hvis du var transportminister i dag, hvilke områder skulle så prioriteres?"

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Der er sket meget i infrastrukturen i og omkring København, og der sker fortsat meget.

Motorringvejen omkring byen blev udvidet for få år siden, og motorvejene mod syd, vest mod Frederikssund og nordpå mod Helsingør får øget kapacitet/bliver forlænget. Der bliver anlagt en letbane i Ring 3. Vi er godt i gang med den nye metrocityring. Og flere andre projekter kan nævnes.

Tempo og overblik er svækket
Men desværre er tempoet og overblikket blevet svækket siden efteråret 2011. Hvor er de nye fremadrettede projekter? Hvor er de initiativer, der skal skabe større sammenhæng i den kollektive trafik i hovedstadsområdet? Svaret blæser i vinden!

Uanset projekternes nytteværdier hver for sig, sikrer det ikke borgernes mobilitet på sigt, at man fra tid til anden melder et nyt projekt på banen, når man lige mener at have nogle penge i kassen – eller rettere ”fugle på taget” - man kan bruge til det.

Så skal metroen lige have en stump på til Sydhavnen, og så en til Nordhavn. Udmærket, men det skal tænkes ind i en samlet plan. Hvad er den samlede ambition for metroen? Skal vi have en ny metrolinje mod nordvest til Husum og Brønshøj? Det er der meget, der taler for. Skal Kystbanen fremover integreres i S-togsnettet? Det er der også meget, der taler for. Skal vi have flere letbaner, der forbinder S-tog og metro videre ud fra byen? Det er også værd at overveje.

Vi har i dag i hovedstaden flere trafikselskaber, der opererer; både Metroen, S-tog og DSB samt Movias busselskab. Skal det fortsat være sådan, og i givet fald bør de så ikke planlægge tættere sammen, både når det gælder køreplaner og information til passagererne? Jo, det bør de.

Brug for samlet plan
Og hvad med Københavner-tunnelen? Skal den ikke snart tænkes færdig og gå fra planlægning til anlæg? Det vil være en meget betydelig forbedring af vejtrafikken i og omkring København og Frederiksberg, hvis den bliver realiseret. Men også her skal projektet tænkes sammen med de øvrige investeringer i området.

Tingene skal hænge sammen. Hver investering skal tænkes ind i en samlet plan, hvis vi skal optimere ressourcerne og i sidste ende styrke mobiliteten både for borgerne og erhvervslivet.

Jeg forstår godt, at vores transportminister har travlt med alle de projekter fra VK-regeringens tid, han hele tiden skal rundt og se til og indvie. Men ministeren må altså finde tid til at prioritere at lede udviklingen af vores samlede transportsystem i Danmark. Og ministeren må sørge for, at der kommer gang i tingene. (Der skal jo også være projekter at indvie for en transportminister i 20'erne).

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00