Biltrafik kan falde 20 procent med letbaner

INTERVIEW: Anlæg letbaner og begræns biltrafikken i København med en femtedel, lyder anbefalingen fra trafikgruppen letbaner.dk
Natali Braagaard

Metroen havde for mange indkøringsvanskeligheder. Det bliver ikke tilfældet med letbaner, for det er et færdigt koncept i modsætning til Metroen og IC4-togene.

Morten Engelbrecht
Medstifter af letbaner.dk
Fakta

Hjemmesiden letbaner.dk blev i 2003 stiftet af:

  • Helge Bay. Trafikplanlægger i et rådgivende ingeniørfirma. Har beskæftiget sig med trafikplanlægning og -udvikling i DSB/Banestyrelsen og været på studiebesøg i over 30 letbanerbyer.

  • Morten Engelbrecht. Konsulent - blandt andet for NærumBanen i 2000 til 2001 - og har fulgt udviklingen af letbanebyer siden sporvognene i København blev nedlagt.

  • Lasse Kärkkäinen. Cand.merc i international markedsføring og blandt andet medlem af Danmarks Naturfredningsforenings lokalkomite i Slagelse. Medarrangør af miljøtrafikdage i Slagelse.

Trafikgruppen samarbejder med Københavns Amt/Region Hovedstaden, HUR og Århus Sporveje og afholder desuden forelæsninger ved Center for Trafik og Transport på DTU.

 


Kilde: letbaner.dk

 

Billigt, effektivt og ikke mindst trafikreducerende. Det er blot nogle af fordelene, som trafikgruppen letbaner.dk hæfter til ideen om nutidige sporvogne i København.

Altinget har interviewet Morten Engelbrecht, der sammen med Helge Bay og Lasse Kärkkäinen i 2003 oprettede hjemmesiden letbaner.dk. De ønsker at udbrede kendskabet til letbaner og fremme saglig diskussion om trafik i Danmark:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00