Debat

ITD til Christiansborg: Indfør støtteordning til klimavenlige lastbiler

Når politikerne skal drøfte udmøntningen af puljerne til en grøn omstilling af transportsektoren, bør en støtteordning til indkøb af klimavenlige lastbiler være selvskreven, skriver Lasse Kristoffersen. 

Branchen vil rigtig gerne den grønne omstilling, men har brug for hjælp og konkret støtte, skriver Lasse Kristoffersen. 
Branchen vil rigtig gerne den grønne omstilling, men har brug for hjælp og konkret støtte, skriver Lasse Kristoffersen. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lasse Kristoffersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er med Energiaftalen fra 2018 og sidste års grønne vejtransportaftale afsat 730 millioner kroner frem mod 2025 til at understøtte initiativer, der bidrager til at udfase fossile brændstoffer i transportsektoren.

Det er naturligvis positivt, at man politisk er blevet enige om at understøtte transportsektoren. Men samtidig kan man have en begrundet frygt for, at den tunge vejgodstransport kommer til at stå tilbage med en tom sæk af uforløste ønsker.

For mens politikerne har haft travlt med at tilgodese og støtte den grønne omstilling i andre sektorer, sker der desværre ikke meget for den tunge vejtransport.

Her er der langt mellem de gode ønsker og de konkrete initiativer. Her skal man eksempelvis kigge helt urimeligt langt efter en helt nødvendig støtte til indkøb af klimavenlige lastbiler, samtidig med at den tunge transport endnu en gang skal holde for med en kørselsafgift for lastbiler, der vel at mærke ikke føres tilbage til erhvervet.

Gør som i nabolandene
Det gør den grønne omstilling i den tunge vejtransport meget vanskeligt.

For vores sektor står over for den helt grundlæggende udfordring, at de grønne teknologivalg hverken ligger lige for eller er parate til at overtage den trone, som diesel- og forbrændingsmotoren efterhånden har siddet på alt for længe.

Det siger sig selv, at så længe regnestykket giver så store minustal, vil investeringerne i grønne køretøjer være meget beskedne

Lasse Kristoffersen
Politisk chefkonsulent, ITD

Branchen vil rigtig gerne den grønne omstilling, men har brug for hjælp og konkret støtte, så længe teknologierne med alternative drivmidler er så umodne, som det er tilfældet for lastbilerne. Og man behøver ikke at hæve blikket meget fra de danske veje for at få inspiration.

Hos nabolandene er der fart på den grønne omstilling – også for den tunge trafik. For her har man allerede indført velfungerende støtteordninger og incitamentsstrukturer, der understøtter vognmændenes mulighed for at investere grønt. Det bør der også være i et land som Danmark, der så gerne vil være helt fremme på klimadagsordnen.

Støt branchen i overgangsfasen
For selvom den grønne teknologiudvikling ser ganske lovende ud, og at det dag for dag går den rigtige vej, så er vi i dag desværre fortsat i en situation, hvor det ikke kan betale sig at levere grønne transporter. Vi ville ønske, at teknologierne allerede var konkurrencedygtige, men sådan er virkeligheden desværre ikke.

En støtteordning vil sætte skub i den grønne omstilling af erhvervet og er på nuværende tidspunkt helt nødvendig

Lasse Kristoffersen
Politisk chefkonsulent, ITD

Eksempelvis koster en el-lastbil op mod det tredobbelte i anskaffelsespris sammenlignet med en tilsvarende diesellastbil. Det hænger simpelthen ikke sammen økonomisk for vognmændene, heller ikke selvom lavere driftsomkostninger medregnes.

Det siger sig selv, at så længe regnestykket giver så store minustal, vil investeringerne i grønne køretøjer være meget beskedne og ikke have en bred gennemslagskraft, som kan aflæses på branchens klimaaftryk. Slet ikke i en branche, hvor marginerne i forvejen er små.

Så her kan politikerne passende stikke vognmændene en udstrakt hånd, så erhvervets grønne ambitioner ikke ender i blodrøde regnskaber. Derfor er vores klare anbefaling, at politikerne husker vores branche, når midlerne i puljerne uddeles.

En støtteordning vil sætte skub i den grønne omstilling af erhvervet og er på nuværende tidspunkt helt nødvendig i overgangsfasen, indtil de grønne teknologier nærmer sig et prisniveau, hvor de bare nogenlunde kan konkurrere med diesellastbilerne.

Det kan selvfølgelig ikke stå alene, men det vil være et vigtigt tiltag på vejen mod en fossilfri transportsektor.

Læs også
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00