Debat

Klaus Bondam: Københavns vokseværk giver enorme udfordringer

DEBAT: Nøglen til fremtidens København ligger i feltet mellem bolig- og transportpolitik. Det er vigtigt ikke at underkende udfordringerne i samspillet mellem borgerne og fælleskabet, skriver Klaus Bondam.

På sin vis er det beskæmmende, at de centrale lokalpolitiske spørgsmål i København ikke har ændret sig de seneste ti år, skriver Claus Bondam. 
På sin vis er det beskæmmende, at de centrale lokalpolitiske spørgsmål i København ikke har ændret sig de seneste ti år, skriver Claus Bondam. Foto: Søren Svendsen/pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet og forhenværende teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune

Jeg blev lidt overrasket over at få en henvendelse fra Altinget om at skrive et debatindlæg til en temadebat i Altinget Hovedstaden om befolkningssammensætningen i København.

Udover at være direktør i Cyklistforbundet bor jeg i dag ude på landet på en lille gård i Odsherred. Men jeg tænker, at Altinget nok har spurgt mig, fordi jeg har en fortid som medlem af Borgerrepræsentationen fra 2002 til 2010 og henholdsvis teknik- og miljøborgmester fra 2006 til 2009 og beskæftigelses- og integrationsborgmester i 2010.

Min tid som kommunalpolitiker ligger efterhånden godt ti år tilbage. På sin vis er det beskæmmende, at de centrale politiske spørgsmål, man som københavnsk lokalpolitiker skal stille sig i 2020, ikke har ændret sig væsentligt, siden jeg stoppede for ti år siden – endsige for 20 år siden, da de første tanker om en politisk karriere slog frø i mig.

Man skal være usædvanlig tonedøv, hvis ikke man har noteret sig det opråb, som en række af omegnsborgmestrene kom med i Politiken.

Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet og forhenværende teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune

Det er en illusion at tro, at alt kan løses i en enkelt valgperiode. Alt, hvad vi lægger øre til i en valgkamp, er alene udtryk for nogle glødende visioner.

I virkelighedens verden skal man nok erkende, at det er de meget lange, seje træk, der skaber forandring, også i en lokalpolitisk kontekst.

København i international liga
Jeg tror ikke, at der er nogen, der er politisk uenige i, at det er klogt at sikre, at byen har en meget bred befolkningssammensætning.

At der på den ene side er boliger til borgere med lav- og mellemindkomster, hvis arbejdskraft København i den grad har brug for, da forudsætningen for vækst skabes af dem, og at der på den anden side også skabes de rammer, der skal til for at tiltrække gode skattebetalere.

På sin vis er dette lykkedes et langt stykke af vejen. I hvert fald for den sidstnævnte gruppe. Fra at have været den fattige og udslidte by, som jeg flyttede til i 1982, er København i dag rykket op i en international liga berømt for sin "liveability".

Det siger sig selv, at billige boliger er afgørende, men til trods for Ritt Bjerregaards "fem gange fem"-boliger og en ny mulighed for at sikre en større andel af almene boliger i forbindelse med nybyggerier, kan det undre, at det på 20 år ikke er lykkedes at udvikle nye former for boliger.

Vi opererer stadig i et boligmarked af leje-, andels-, ejer- og almene boliger. Bør vi ikke arbejde med langt mere innovative tilgange til de strukturer, der er på boligmarkedet?

Københavns vokseværk skaber udfordringer
Jeg tror heller ikke, at der er den store politiske uenighed om, at der er behov for at se på, hvordan man får taget et definitivt opgør med trængslen af privat individuel biltrafik, som indenfor få år kan kvæle byens produktivitet.

Tal fra transportministeren fortæller os, at biltrængslen i og omkring de fire største byer i Danmark stiger med 149 procent frem mod 2030.

Siden jeg første gang hørte om begrebet trængselsafgift for snart 15 år siden, er der stadig ikke sket noget. Det kan gøre mig nervøs for, om man om ni år har fundet den løsning, der for alvor tager livtag med trængslen.

København har vokseværk og har haft det i mange år. Det giver nogle enorme udfordringer både i forhold til, hvor der skal bygges, hvad der skal rives ned, og hvor der skal indvindes nyt land.

Det er godt for væksten, at byen vokser, og urbaniseringen ligger også i tidens trend, men man skal være usædvanlig tonedøv, hvis ikke man har noteret sig det opråb, som en række af omegnsborgmestrene kom med i Politiken for et par måneder siden.

Når byen vokser, når befolkningssammensætningen er mangfoldig, og når der samtidig sker en stigende individualisering af den enkelte borger, hvor en "mig, mig, mig"-kultur bliver kendetegnet for den enkeltes gøren og laden, er det afgørende, at man politisk holder et skarpt øje på debatten om rammerne for fællesskabet.

At man klart, tydeligt og umisforståeligt får skabt dialog om og kommunikeret, hvilke rammer der er for den enkelte borger i byen.

Det er i feltet af bolig- og transportpolitik, at nøglen til fremtidens hovedstad ligger, men man må og skal heller ikke underkende de udfordringer, der er i samspillet mellem den enkelte borger og vores fælleskab.

Ikke mindst i en vidt voksende hovedstad.

Dokumentation

Temadebat: Hvem skal bo i København?

I løbet af de seneste år er befolkningstilvæksten i København nærmest eksploderet, hvilket er en kæmpemæssig udfordring for byplanlægningen.

Boligpolitik spiller selvsagt en central rolle i debatten om, hvem der skal bo i København, men den kommer også til at indeholde mange andre perspektiver.

Skal der for eksempel bo færre bilister i København? Skal der være rum til hjemløse? Og må boliger være grimme, hvis det gør dem billige?

Det har Altinget spurgt et hold af politikere og aktører om i den første af mange debatter i det nye univers for seriøs debat om fremtidens hovedstad.

Panelet vil også forsøge at svare på: Hvad kan og skal der gøres politisk for at påvirke befolkningssammensætningen Er København ved at udvikle sig til en by kun for de rige? Hvilken magt har politikerne overhovedet over, hvem der bor i København? Er det et gode, at Københavns befolkning vokser så hurtigt? Og hvordan ændrer borgernes brug af byen sig?

Mød panelet her:
  • Anne Skovbro, direktør, By&Havn
  • Frank Jensen (S), forhenværende overborgmester, Københavns Kommune
  • Gitte Seeberg, direktør, Autobranchen
  • Jesper Bo Jensen, forsker, Institut for Fremtidsforskning
  • Jesper Pagh, adjunkt, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet, og forhenværende direktør, Arkitektforeningen
  • Kaare Dybvad (S), boligminister og medlem af Folketinget
  • Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet
  • Ole Birk Olesen (LA), tidligere boligminister og kandidat til Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune
  • Lars Autrup, direktør, Arkitektforeningen
  • Lene Espersen, direktør, Danske Arkitektvirksomheder
  • Mia Nyegaard (R), socialborgmester, Københavns Kommune
  • René Kural, lektor og arkitekt, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK)

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Klaus Bondam

Direktør for krydstogtnetværkene CruiseCopenhagen og Cruise Baltic i Wonderful Copenhagen, fhv. borgmester for teknik- og miljø og beskæftigelse- og integration (R), Københavns Kommune
skuespiller (Skuespillerskolen ved Odense Teater 1992), toldbetjent (Distriktstoldkammer 1 1985), EDB-assistent (Købmandsskolen 1983)

0:000:00