Slut med nye udlandseventyr for DSB

JERNBANE: DSB skal glemme nye projekter i udlandet og koncentrere sine kræfter på at forbedre togdriften i Danmark, lyder det fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Venstre glæder sig, mens CBS-professor peger på fordele ved, at DSB prøver sig af i udlandet.
DSB skal bruge sine kræfter i Danmark -  ikke i udlandet.
DSB skal bruge sine kræfter i Danmark - ikke i udlandet.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen
DSB skal ikke bruge krudt på nye udlandseventyr, men i stedet fokusere på at levere god og billig service i Danmark.

Sådan lyder det fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

"Jeg vil gøre det helt klart over for DSB, at der er et bredt flertal - inklusive ministeren - som mener, at kerneopgaven først og fremmest er at tilfredsstille danske kunder. Og der er stadig plads til forbedring i Danmark," siger han til Altinget | Transport.

Ministeren var torsdag indkaldt til samråd om DSB's underskudsgivende aktiviteter i Sverige, som Venstre ønsker afviklet hurtigt. Ministeren udtrykte dog stor tillid til, at DSB kan håndtere de svenske problemer og overlader til DSB at drage konklusionerne i Sverige.

Fokus på Danmark
Men på spørgsmålet om, hvorvidt DSB i fremtiden skal begive sig ud i nye udlandseventyr, er meldingen imidlertid en anden:

Jeg mener afgjort, at det er en fordel, hvis DSB har mulighed for at teste sit produkts konkurrencedygtighed i udlandet.

Flemming Poulfeldt
Professor i ledelse, CBS

"Jeg synes, at DSB i stedet skal koncentrere sig om at få et højere niveau i Danmark," siger Henrik Dam Kristensen.

Det er sød musik for Venstres øresundsordfører, Martin Geertsen, der havde kaldt ministeren i samråd. Han mener ikke, at DSB har noget at gøre i udlandet:

"Set i lyset af problemerne i Danmark skal DSB, efter min opfattelse, koncentrere sig om at få løst problemerne for danske passagerer, ikke de svenske. DSB skal ikke være nogen international spiller," siger Martin Geertsen.

Dam: DSB vil håndtere problemerne
Samrådet var indkaldt, fordi Venstre ønsker afklaring af DSB's nuværende svenske aktiviteter. Aktiviteter som giver så store underskud for selskabet, at det har afsat 303 millioner kroner til mulige tab.

Men selvom transportministeren mener, at DSB skal vende fokus mod Danmark, har han ingen planer om at tvinge DSB ud af Sverige. Det skal være DSB's egen vurdering. Han hæftede sig således under samrådet ved, at DSB allerede har handlet ved at sige farvel til DSB Väst fra 1. maj. Derudover udtrykker han fuld tillid til, at den nye ledelse i DSB kan håndtere problemerne med de to sidste selskaber - DSB Småland og DSB Uppland.

"DSB er dybt optaget af, hvordan man får håndteret de to sidste kontrakter på den bedste måde. Og her er der behov for en ren kommerciel betragtning af, hvad man gør, og hvornår man gør det, så man bedst muligt beskytter skatteydernes penge," siger Henrik Dam Kristensen.

Forsker: Fordele ved drift i udlandet
Professor i ledelse ved CBS, Flemming Poulfeldt, kan godt forstå, at man fra politisk hånd er nødt til at sende et signal til DSB om, at de danske aktiviteter ikke er gode nok. Men han påpeger, at der kan være fordele ved, at DSB konkurrerer i udlandet - også for passagererne i Danmark.

"De erfaringer som DSB kan få ved at stå for togdriften i andre lande, gør også, at det bliver mere konkurrencedygtig på hjemmefronten. Jeg mener afgjort, at det er en fordel, hvis DSB har mulighed for at teste sit produkts konkurrencedygtighed i udlandet," siger Flemming Poulfeldt.

Han advarer generelt imod, at politikerne styrer DSB for stramt.

"Det er selvfølgelig helt okay, at politikerne en mening om DSB's prioriteringer. Men det må være DSB's ledelse, der skal beslutte, hvad der skal til for at drive forretningen så optimalt som muligt," siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dam Kristensen

Formand, Interforce og fhv. formand, Folketinget, fhv. MF (S)
postbud

Martin Geertsen

Public affairs-rådgiver på sundhedsområdet, Primetime, fhv. MF og regionsrådsmedlem (V), Region Hovedstaden
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008)

0:000:00