Debat

Dansk Elbil Alliance: Bekymring for ladestandere afholder forbrugerne fra elbiler

Der er god grund til at være optimistisk for 2021, når det gælder elbilerne. Eldrupkommissionens anden delrapport viser veje til mere infrastruktur, og nu er det op til politikerne at vælge ruten, skriver Lærke Flader. 

Eldrupkommissionens rapport slår gode takter an for det nye politiske år for elbilerne, skriver Lærke Flader.
Eldrupkommissionens rapport slår gode takter an for det nye politiske år for elbilerne, skriver Lærke Flader.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lærke Flader
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Eldrup-Kommissionen præsenterede midt i februar sin anden delrapport med mange gode takter for elbilernes fremtid i Danmark. Rapporten påviser, at vi står over for en meget stor opgave, og den kalder på politisk handling og forhandling hellere i dag end i morgen.

Kun ved at udstikke klare rammer til markedets aktører kan vi komme i gang med de projekter og investeringer, der skal til for at sikre fremtidens smarte og effektive ladeinfrastruktur.

Kræver mere fokus på opladning
Der blev som bekendt i december sidste år sat et mål om en million elbiler på de danske veje i 2030. Eldrup-Kommissionens anden rapport fokuserer især på ladeinfrastruktur, afgift på strøm til opladning, parkeringsmuligheder og det elnet, der for fremtiden skal levere grøn strøm til opladningen.

Det er helt afgørende for udbredelsen af de grønne biler, at ladeinfrastrukturen er på forkant, så bilisterne ikke skal køre rundt og lede efter en ledig ladestander eller holde i kø til én.

Vi ved, at adgang til opladning er en bekymring, der er med til at afholde forbrugerne fra at vælge grønne biler. Derfor kommer ladestanderne så at sige før elbilerne.

Når kommunernes mulighed for at spille en rolle styrkes, giver det flere operatører mulighed for at komme ind på markedet med lavere priser til følge.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Kommunerne skal bringes bedre i spil
Kommissionen foreslår, at kommunerne skal have bedre muligheder for udbud, så ladestandere kan opsættes som partnerskaber virksomheder og det offentlige.

Det er et meget vigtigt element, fordi barrieren for at operere på markedet som ladeoperatør bliver for stor for mange, hvis man både skal stå for gravearbejdet og opsætningen af det overjordiske anlæg.

Når kommunernes mulighed for at spille en rolle styrkes, giver det flere operatører mulighed for at komme ind på markedet med lavere priser til følge. Det er godt for forbrugerne og gør elbilerne mere attraktive.

Læs også

Bliver mere enkelt
Kommissionen foreslår også lavere elafgift til private på den strøm, der bruges til at lade elbilen op med hjemme i carporten. Det vil give private elbilejere uden kundeforhold de samme vilkår som dem, der lader op gennem en ladeoperatør.

Hvis man følger anbefalingen om, at den lave afgift bør bunde i måling på ladestanderen, så giver det dels sikker opladning og dels mulighed for at oplade, når kapaciteten i elnettet er størst, og når strømmen er grønnest. Det er smart opladning og noget, vi i Dansk Elbil Alliance har stort fokus på.

I en netop indgået brancheaftale sikrer elbilbranchen, at det bliver mere enkelt for danskerne at oplade deres elbil på tværs af operatører. Samtidig gøres priserne mere transparent, og det bliver lettere for nye operatører at komme ind på markedet til gavn for konkurrencen, prisen og forbrugerne.

2020 var et godt år for elbilerne, og 2021 bliver endnu bedre. Eldrup-Kommissionens rapport slår gode takter an for det nye politiske år for elbilerne, og nu skal vi bare have politikerne med på at træffe de nødvendige beslutninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00