Debat

Dansk Erhverv: Hegn ikke København inde med trængselsring

DEBAT: De gode intentioner, der ligger bag idéen om en trængselsring, kan ende med at koste dyrt for de borgere, der arbejder i København, men som ikke har råd til at bo i byen, skriver Christoffer Greenfort. 

Den kollektive trafik er ikke gearet til at tage imod de ekstra passagerer, som en trængselsring vil medføre, skriver Christoffer Greenfort. 
Den kollektive trafik er ikke gearet til at tage imod de ekstra passagerer, som en trængselsring vil medføre, skriver Christoffer Greenfort. Foto: Dennis Lehmann/Ritzau
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christoffer Greenfort
Chefkonsulent i Dansk Erhverv

Trængselsudfordringer er et varmt emne for tiden, og vi kan alle blive enige om, at trængsel er et reelt problem, der vokser støt, efterhånden som folk søger mod storbyerne for at bo eller arbejde.

Spørgsmålet er ikke, om vi skal handle nu og her, men hvordan vi handler, uden at løsningerne skaber flere nye udfordringer.

Dansk Erhverv støtter en fremtidig overgang til brugerbetaling for at benytte det danske vejnet, for eksempel i forbindelse med et opgør med det nuværende registreringsafgiftssystem, men det skal ske på nationalt plan og først på et tidspunkt, hvor systemet kan administreres uden uforholdsmæssige omkostninger.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Desuden skal sådan et system differentiere betalingerne efter tidspunkt på døgnet og de typer køretøjer, der benytter vejen. Gør man ikke det, vil det bare være endnu en skat på visse befolkningsgrupper.

Social slagside
Den genoplivede debat om en trængselsring om København er et klokkeklart eksempel på et brugerbetalingssystem, der ikke rammer generelt, og som har en lang række uovervejede konsekvenser for både arbejdstagere og arbejdsgivere.

Den genoplivede debat om en trængselsring om København er et klokkeklart eksempel på et brugerbetalingssystem, der ikke rammer generelt, og som har en lang række uovervejede konsekvenser for både arbejdstagere og arbejdsgivere. 

Christoffer Greenfort
Chefkonsulent i Dansk Erhverv

De københavnske virksomheder har brug for arbejdskraft i et omfang, der overstiger det antal arbejdstagere, der bor inden for en eventuel betalingsring, og her kommer første udfordring.

De københavnske boliger er steget til et prisniveau, hvor rigtig mange ikke længere har råd til at bo i byen og derfor har været nødt til at søge længere og længere ud i forstæderne. Disse personer er derfor afhængige af at kunne pendle frem og tilbage hver dag enten med kollektiv trafik eller i bil.

Skulle der komme en betalingsring, vil det betyde, at de, der normalt tager bilen ind, vil blive påført ekstra udgifter.

Det vil tvinge mange til at vælge bilen fra, hvorefter det eneste andet alternativ vil blive den kollektive transport, der på nuværende tidspunkt ikke er gearet til at modtage disse ekstra pendlere.

Der vil naturligvis være nogle personer i de høje indtægtsgrupper, der alligevel vil benytte bilen og betale hver dag. Men hvad med sygeplejersken og politimanden, som har været nødsaget til at bosætte sig langt fra byen?

For dem er situationen en helt anden. Det skal der tages højde for, inden man blot lukker København af.

Intelligente løsninger får trafikken til at glide
Når trængslen skal ned, og infrastrukturen ikke sådan lige kan udbygges, så må man få trafikken til at glide bedre på anden vis.

Her kommer den intelligente trafikstyring (Intelligent Transport Systems, ITS) ind i billedet. Den har allerede vist sit værd – for eksempel på Motorring 3.

Lad os tage ved lære af dette og få ITS med ind i debatten. Heldigvis har vi en enestående mulighed for at blive klogere på dette emne her til efteråret, hvor København er vært for ITS World Congress.

Der skal lyde en kraftig opfordring herfra til politikere og borger om at lægge vejen forbi Bella Center 17.-21. september 2018 og lade sig inspirere af de muligheder, teknologien giver os.

Til slut et lille opråb til dem, der ønsker at hegne København ind. Undgå en løsning med sociale slagsider, der samtidig vil skade de københavnske virksomheder og dermed byen – og landet – som helhed.

Tænk i stedet i løsninger, der får trafikken til at glide bedre og mere grønt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00