Dansk Erhverv: Kattegatbro styrker den danske velfærd

DEBAT: Det er afgørende at tænke på erhvervslivets behov for infrastruktur, når vi skal planlægge fremtidige investeringer. Derfor støtter vi en brugerbetalt Kattegatbro, havnetunnel i København og Kalundborgmotorvej, skriver Jesper Højte Stenbæk, fagchef i Dansk Erhverv.

Af Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv

Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark har et stort efterslæb på vores infrastruktur. Både når det kommer til vedligehold af eksisterende forbindelser, og når det kommer til at sikre nye.

Men alle projekter er ikke skabt lige, og i Dansk Erhverv opfatter vi det som bydende nødvendigt for Danmarks økonomi, at danskerne kan komme til og fra deres arbejdspladser, og at erhvervslivet ikke spilder tusindvis af timer hvert år på at holde i kø på vejforbindelser, der er sandet til i trafik.

Det betyder, at vi skal tænke langsigtet og bygge klogt, når vi bygger infrastruktur. Derfor giver det al mulig mening at se på, hvilke infrastrukturprojekter der kommer flest til gode, og som dermed giver bedst økonomisk mening.

Brugerbetaling skal finansiere Kattegatbro
På den baggrund er vi i Dansk Erhverv også meget positive over for, at regeringen med sit finanslovsforslag ønsker at sætte penge af til en forundersøgelse af en Kattegatforbindelse.

For en Kattegatforbindelse vil knytte Jylland og Sjælland tættere sammen og forkorte afstanden mellem Danmarks to største byer.

Det vil øge mobiliteten af arbejdskraft mellem de to landsdele og minimere den spildtid, danskerne og erhvervslivet bruger på vejene. Det gavner væksten, og det gavner Danmark.

Men en Kattegatforbindelse kan naturligvis ikke stå alene. Derfor er det også fornuftigt at finansiere en Kattegatforbindelse via brugerbetaling, præcis som man gjorde det med Storebæltsforbindelsen i sin tid. Det betyder, at man samtidig kan prioritere byggeriet af andre vigtige infrastrukturprojekter.

Havnetunnel i hovedstaden og udvidet jysk motorvej
Projekter som Kalundborgmotorvejen, som er helt afgørende for, at en virksomhed som Novo Nordisk – der er en af Danmarks største – har adgang til den arbejdskraft og ekspertise, som er nødvendig for virksomhedens fortsatte succes og vækst.

Som en udvidelse af E45, der er hovedkorridor for en lang række af de jyske erhvervsvirksomheder, som er arbejdsplads for hundredtusindvis af danskere, og som holder gryden i kog i dansk økonomi.

Som en tredje Limfjordsforbindelse, som vil spare nordjyderne og det nordjyske erhvervsliv for timevis af tabte nyttetimer, når de holder i kø for at krydse fjorden.

Som en havnetunnel i København, der vil spare hovedstaden for gennemkørende trafik og reservere vejene til dem, der har brug for dem.

Der skal ikke gå sogneråd i debatten
Som en af Danmarks største erhvervsorganisationer har vi fuld forståelse for, at politik er det muliges kunst.

Men vores fælles infrastruktur er for vigtig til, at der går sogneråd i diskussionerne, og derfor er det også vores klare anbefaling, at beslutninger om fremtidens infrastruktur bliver truffet med hjernen og ikke med hjertet.

I Dansk Erhverv stiller vi os gerne til rådighed for sparring omkring prioriteringen af de mange vigtige infrastrukturprojekter, som står i kø for at blive sat i gang.

For velfungerende infrastruktur er hovedpulsåren for et stærkt og succesrigt erhvervsliv, og erhvervslivet danner grundlaget for den økonomi, som betaler for vores velfærd – herunder også for vores veje.

Forrige artikel Regionsrådsformand: Bekymrende udmeldinger fra DF om Kattegat-bro Regionsrådsformand: Bekymrende udmeldinger fra DF om Kattegat-bro Næste artikel SLD: Firedobling af p-bøder er en dårlig løsning på selvskabt plage SLD: Firedobling af p-bøder er en dårlig løsning på selvskabt plage
  • Anmeld

    Flemming Kruse · Naturelsker

    Velfærd og også stilhed og natur

    Danmark er et af Verdens rigeste lande når vi tænker på hvor mange penge vi hver især har til rådighed. Derimod mangle vi i den grad stilhed og sammenhængende natur. Røsnæs, Samsø og Østjylland skal ikke ofres på det vækstalter som DI tilbeder.