Borgmester efter Kattegat-debat: Nationalt borgermøde kan skabe konsensus

DEBAT: Debatten om Kattegatbroen på Altinget viser, at politikernes meninger er fordelt efter geografi. De modstridende interesser bør mødes og blive enige om et transportpolitisk kompromis for hele Danmark, skriver borgmester Marcel Meijer (S).

Af Marcel Meijer (S)
Borgmester, Samsø

Jeg kan lige så tydeligt huske, da jeg satte mig ind i et dansk tog for første gang på Hamburg-Altona banegård.

Jeg gik ud igen med det samme, for jeg var overbevist om, at jeg havde sat mig på første klasse. Jeg var dybt imponeret af DSB og det danske togsystem. Det indtryk har ændret sig, for man får ikke fornemmelsen af, at det danske togsystem har ændret sig afgørende i alle disse år.

På motorvejssiden er der anderledes investeret i Danmark. På trods af det sidste kan jeg godt skrive under på, at området er underprioriteret, når jeg oplever, hvor meget investeringerne i infrastruktur har betydet for økonomien og optimismen på Samsø.

Borgermøder afslører ofte enighed
Da det for Samsø har handlet om færgeinvesteringer, har vi selv været herre over tempoet og beslutningerne.

Jeg kan livligt forestille mig, hvor desperat man kan blive, når man som kommune virkelig har brug for en motorvejsinvestering, og man er afhængig af statens infrastrukturbudgetter.

Når vi føler behov for at drøfte et politisk fokusområde nærmere på Samsø, indkalder vi gerne til et borgermøde. Lidt afhængig af emnet kan der deltage fra 50 op til 250 deltagere.

Selvfølgelig kan der være store meningsforskelle, men der vil typisk også ske det, at der viser sig en eller form for konsensus blandt deltagerne, og vi som politikere får en retning at arbejde videre i.

Geografi bestemmer holdninger
Når man læser de diverse indlæg i Altinget i debatten omkring Kattegatforbindelsen, står det helt klart, at politikernes meninger er fordelt efter geografi.

Som udenforstående og som bruger af diverse trafikårer i landet kan jeg se udfordringer flere steder. E45 har absolut brug for kunstigt åndedræt, men også den fynske motorvej sander til, og hvor kunne det da blive fantastisk med nogle gode P+R-løsninger omkring København.

Det kan være frygtelig svært at skabe en objektiv analyse af, hvilket behov der er mest presserende. Som regel vil det blive der, hvor man selv kører eller bor.

Nationalt borgermøde er løsningen
Skulle man søge efter et borgermøde på nationalt niveau – et interessentmøde med repræsentanter fra diverse business-regioner, branchen og landspolitikere for at sætte de forskellige udfordringer i perspektiv.

Jeg kunne forestille mig, at det vil tage en del arbejdsdage at gennemføre sådan en proces, men vi bruger nu også en enorm mængde arbejdstimer på at tale om infrastrukturløsninger og udfordringer, uden at det altid fører til håndfaste og hurtige resultater.

Et langsigtet nationalt kompromis, som tilgodeser de forskellige interesser, og som deltagerne så også vil stå inde for, vil kunne give ro og langsigtede mål og rammer for væksten i Danmark. Og så skal vi jo endelig ikke glemme færgefart.

Forrige artikel Taxiråd til politikere: Tilskud kan sætte strøm til taxabranchen Taxiråd til politikere: Tilskud kan sætte strøm til taxabranchen Næste artikel Noah: Debat om Kattegatbro afslører mani for veje Noah: Debat om Kattegatbro afslører mani for veje
  • Anmeld

    Ellen Odgaard · Medlem af Jyder Mod Overflødige Motorveje

    Fint med et nationalt borgermøde

    Det må være svært at være Samsø-borger i denne tid hvor en motorvej truer over dette naturmæssige værdifulde område. Denne trussel hersker også mange andre steder i landet. Truslen bliver endnu mere ubehagelig al den stund at disse motorveje animerer til flere og længerekørende biler, som i forvejen er et stort problem mange steder - også selv om bilerne engang bliver elektrifiserede. Det der virkelig kan flytte på transportproblemerne er at satse langt mere på kollektiv el-transport via bane kombineret med cykel.
    Så lad os høre borgernes mening omkring landsdækkende transport.

EU-enighed om skærpede klimakrav til biler

EU-enighed om skærpede klimakrav til biler

AFTALE: Europa-Parlamentet og Ministerråd er blevet enige om nye krav til biler og varebilers CO2-udledning. Kompromisset går længere end Kommissionens udspil, men ikke så langt som Danmark har ønsket.