Debat

Dansk Industri: S-kritik skævvrider debat om transportbranchen

REPLIK: Hvis man ser en udenlandsk lastbil og en udenlandsk chauffør på en dansk rasteplads, er det ikke nødvendigvis udtryk for social dumping, skriver branchedirektør i DI Transport Michael Svane.

Dansk Industri ønsker et indre marked for transport med fælles regler, der er nemme at forstå og nemme for virksomhederne at efterleve, skriver Michael Svane, branchedirektør i DI Transport. 
Dansk Industri ønsker et indre marked for transport med fælles regler, der er nemme at forstå og nemme for virksomhederne at efterleve, skriver Michael Svane, branchedirektør i DI Transport. Foto: Colourbox
Nikolai Evereth Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

I et debatindlæg i Altinget 22. august 2018 kritiserer det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet Ole Christensen Dansk Industri for at vende det døve øre til vores medlemsorganisation ITD, og hvad han betragter som landsskadelig virksomhed.

For en god ordens skyld er DI ikke hovedorganisation for ITD. Vi har et fint samarbejde med ITD, men de er ikke medlemmer af Dansk Industri.

Men vi er langt hen ad vejen enige om, at udstationeringsreglerne ikke skal gælde ved international transport.

Fakta
Deltag i debatten!

Vejpakkens forslag lever ikke op til kravene
Vi har i DI det mål, at vi skal have et indre marked for transport med fælles regler, der er nemme at forstå og nemme for virksomhederne at efterleve.

Reglerne skal ydermere være nemme at håndhæve og kontrollere for politi og myndigheder.

Vejpakkens forslag om, hvornår en chauffør er omfattet af udstationeringsreglerne, lever efter min opfattelse ikke op til de krav. Tværtimod er det brolagt med administrative byrder og tæt på umuligt at håndhæve.

Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

Det er og bliver grundlaget for, at vi har ordnede forhold i transportbranchen.

Vejpakkens forslag om, hvornår en chauffør er omfattet af udstationeringsreglerne, lever efter min opfattelse ikke op til de krav.

Tværtimod er det brolagt med administrative byrder og tæt på umuligt at håndhæve.

Dermed straffer man de seriøse danske og udenlandske transportvirksomheder, der ønsker at efterleve reglerne.

Datterselskaber er ikke oprettet for at drive lyssky virksomhed
Det indre marked har været en stor fordel for danske transportvirksomheder. Effektiv samhandel og fri bevægelighed har ført til øget efterspørgsel efter effektive logistikløsninger, som den danske transportbranche er så god til.

Der findes mange danske vognmænd og transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber. Det kan være i Sverige, Tyskland, Holland eller Polen. Det kan der være mange årsager til.

Ofte er det for at betjene kunder, der har oprettet afdelinger i udlandet eller for at vinde markedsandele på nye markeder.

I andre brancher kalder man det for et eksporteventyr.

Det er grotesk at påstå, at datterselskaberne er oprettet for at drive lyssky virksomhed med underbetaling af medarbejderne.

Udenlandsk lastbil betyder ikke nødvendigvis social dumping 
Under en debat om social dumping i 2011 sagde den daværende socialdemokratiske transportminister, Henrik Dam Kristensen:

”ikke al kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark er ulovlig, og det er ikke enhver aflønning, der ligger under dansk overenskomst, som er lig med social dumping.”

Det udsagn er Ole Christensen vel enig i?

Pointen er, at det selvfølgelig er naturligt, at lastbiler fragter varer mellem to lande. Hvis man ser en udenlandsk lastbil og en udenlandsk chauffør på en dansk rasteplads, er det ikke nødvendigvis udtryk for social dumping.

Det er også naturligt, at lastbiler og chauffører i perioder er væk fra hjemlandet. Overenskomsten mellem DI og 3F om grænseoverskridende kørsel, den såkaldte eksportoverenskomst, tillader for eksempel, at chaufføren er væk fra ansættelsesstedet i op til 28 dage.

Har arbejdsmarkedets parter ifølge Ole Christensen lagt grunden til social dumping?

Det er både unuanceret og ikke særligt konstruktivt at anklage danske vognmænd og danske transportvirksomheder for social dumping eller ligefrem landsskadelig virksomhed.

Ole Christensen og hans mange kolleger i Europa-Parlamentet måtte i begyndelsen af juli opgive at blive enige om vejpakken. Ministrene i Rådet kan heller ikke blive enige

Hvis alle vender det døve øre til modparten og ingen søger et kompromis, må transportbranchen og chauffører derfor leve med de nuværende regler - på godt og ondt.

Et kompromis indebærer netop, at man bøjer sig mod hinanden. Og det begynder med en respekt for, at vi har forskellige holdninger.

Læs ITD's replik til Ole Christensen her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Ole Christensen

Fhv. MEP (S), fhv. viceborgmester, Brovst Kommune
butiksuddannet, merkonom

0:000:00