S i hård kritik af vognmænd: "I bedriver landsskadelig virksomhed"

DEBAT: Vognmandsorganisationen ITD kæmper for at lovliggøre ekstrem løndumping i transportbranchen. Hvordan kan Dansk Industri vende det døve øre til, spørger Ole Christensen (S).

Af Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet 

Her på bagkanten af sommerferien er mange vendt tilbage til arbejdet og har nok oplevet, at det lige kræver en ekstra kop kaffe at komme i gang om morgenen.

Men der er desværre mange danske arbejdstagere, hvor sådan en spand mokka ikke er meget bevendt, når man hver dag kæmper mod social dumping, elendige arbejdsvilkår og unfair konkurrence. Sådan er det for mange af de danske lastbilchauffører og vognmænd.

De kæmper for at beholde et arbejde, som de holder af, men som er i fare for at blive undermineret af udspekulerede virksomheders udnyttelse af østeuropæiske chauffører. For virkeligheden er, at udenlandske chauffører kører i Danmark til helt utilstedeligt lave lønninger, og at de presses til en tilværelse som nomader på de europæiske landeveje, hvor der går måneder, før de ser deres familier.

Fronterne er trukket skarpt op
For godt et år siden fik vi i EU for første gang i lang tid muligheden for at gøre noget ved problemerne. Her fremlagde EU-Kommissionen en række lovforslag, som har potentiale til fundamentalt at ændre forholdene i den europæiske transportbranche. Forslagene har trukket fronterne skarpt op både i Europa og i Danmark.

På den ene side står den danske og europæiske fagbevægelse sammen med de politikere, som insisterer på at sætte en stopper for social dumping. På den anden side står en række store transportvirksomheder, hvis forretningsmodel er bygget på lavtlønnet arbejdskraft, og de bakkes op af politikere, som sætter et liberalistisk ideal over behovet for at sikre ordentlige vilkår for de europæiske arbejdstagere.

Man kunne måske tro, at vi i Danmark kunne danne samlet front på tværs af partier og organisationer. Det er trods alt de danske chaufførers job, som trues af social dumping, og de ordentlige danske vognmænd, som risikerer at måtte dreje nøglen rundt en sidste gang i deres lastbiler som konsekvens af den unfair konkurrence.

Men ak nej. Den store danske vognmandsorganisation ITD med den tidligere konservative politiker Carina Christensen i spidsen har kæmpet en indædt kamp for at lovliggøre en praksis, hvor chauffører kan køre gods i de nordiske lande i månedsvis på rumænske lønninger.

Vi har altså en dansk erhvervsorganisation, som er medlem af Dansk Industri*, og som kæmper for at lovliggøre ekstrem løndumping i transportbranchen. ITD har sågar allieret sig og sendt fællesbreve ud med østeuropæiske organisationer, som kun har for øje at få så få regler og så lave lønninger som overhovedet muligt.

Landsskadelig virksomhed 
Hvorfor ITD direkte modarbejder danske interesser, når det kommer til europæisk transportpolitik, kan jeg kun spekulere om. Men man kunne måske forestille sig, at det er, fordi nogle af deres medlemmer anvender udspekulerede virksomhedskonstruktioner med udenlandske datterselskaber, hvilket gør det muligt at bruge underbetalte østeuropæiske chauffører i stedet for danske chauffører på ordentlige overenskomster.

Hvis vi nogensinde skal have nye og bedre regler på plads i EU, kræver det, at vi står sammen. Og det kan ikke underdrives, hvor stor skade det gør for danske interesser, at vi har en stor, dansk organisation, der modarbejder, at vi kan kræve en ordentlig løn for udenlandske chauffører, som arbejder i Danmark.

Jeg håber meget, at ITD vil ændre kurs, eller at deres hovedorganisation, Dansk Industri, vil tage afstand fra ITD's landsskadelige virksomhed. Jeg synes ikke, at DI som seriøs hovedorganisation kan vende det døve øre til, når deres medlemmer modarbejder det danske samfunds interesser.

Jeg vil i hvert fald kæmpe for, at vi i Danmark kan stå sammen om at kræve bedre EU-regler. Og jeg er glad for, at både 3F og de danske vognmænd i DTL er aktive i kampen for at stoppe social dumping og elendige arbejdsvilkår.

*Altinget er efter publiceringen blevet gjort opmærksom på, at ITD ikke er medlem af Dansk Industri

Forrige artikel Ole Birk: Ja tak til skærpede EU-krav om sikkerhed  Ole Birk: Ja tak til skærpede EU-krav om sikkerhed  Næste artikel  DI svarer på kritik: Transporten tager også ansvar for den grønne omstilling DI svarer på kritik: Transporten tager også ansvar for den grønne omstilling
  • Anmeld

    Regula Maltry · pens. lærer

    ITD's landsskadelige virke

    Jeg håber sandelig, at de danske fagforeninger kan stå sammen og sætte ITD på plads !!! Man kan da ikke have en fagforening her i landet, der ikke varetager sine arbejdstageres interesser !

  • Anmeld

    Alex Pachai

    Lav løn i transportbranchen

    Vi må jo gå ud fra at Karina Chistensen selv går forrest og arbejder for Rumænsk løn, hvis ikke må hun se at vise et eksempel. Ellers er hun helt utroværdig

  • Anmeld

    John Zederkof Jessen

    ITD er ikke en fagforening for chauffører..

    Bare for en god ordens skyld, så ITD ikke fagforening for arbejdstagere. ITD er en forening for og med vognmænd, som medlemmer. Og kæmper derfor en kamp for disses muligheder, uddannelser mm. Det kan man læse om her: http://www.itd.dk.

  • Anmeld

    Egil Rindorf

    Dum debat form skader sagen

    Ole Christensen har tydeligvis ikke god indsigt i de organisatoriske forhold i den branche han kritiserer. Og han anvender en dum debat form, som ikke gavner sagen.
    Der er ingen tvivl om, at det danske erhvervsliv står sig ved, at der er ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Det ville gavne os alle, om erhvervet og lønmodtagerne finder en god og moderne løsning på de udfordringer, der er for erhvervet.
    Men det løser ikke problemstillingen at ringeagte et værdifuldt erhverv ved en arrogant påstan om, at erhvervet udøver landsskadelig virksomhed. S plejer at være på et højere niveau af både indsigt og anstændighed.

  • Anmeld

    Regula Maltry · pens. lærer

    ITD

    Med disse forkortelser kan man nemt misforstå meningen i artiklen. ITD er altså en arbejdsgiverforening. Men chaufførernes fagforening må da kæmpe for ligeløn ?!

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Held og lykke til Ole Christensen`s arbejde i EU.

    - nu er det vel ikke så mærkeligt at Egil Rindorf er utilfreds med Ole Christensens (EMP) indlæg til fordel for danske chaufførens overenskomst.

    Egil Rindorf har jo rent organisatorisk viet sit liv til nogle sydeuropæiske folkeslags fremgang, hvilket jo er al ære værd.

    Men som Ole Christensen skriver, bør det vel ikke ske ved en så direkte forringelse af danske chaufførens muligheder som der er optræk til.

    Så al respekt for EU´s og Ole Christensens forsøg på at få lidt bedre styr på forholdene.

  • Anmeld

    Bjørn Hansen · forhenværende

    Et hvert land, der ikke har en ordenlig fagforenigsstruktur er en banarepublik.

    Uhæmmet liberalisme, det vil sige et arbejdsmarked hvor man har amputeret fagforeningerne ved globale fiflerier med aftalesystemet, er en tilbagevenden til slaveri. Et hvert land, der ikke har en ordenlig fagforenigsstruktur er en banarepublik. Fagforneingerne skal være stærke og ansvarlige og have et stærkt modspil af lige så ansvarlige arbejdsgiverforeninger.
    Sådan var det for det meste for få år tilbage i Danmark, sikkert fordi arbejdsmarkedet først og fremmest var nationalt. Nu er arbejdsmarkedet internationalt, og så må fagforeningerne også være grænseoverskridende og gå forrest og skabe et stærkt internationalt samarbejde for at sikre, at de arbejdstagere, der har opnået de bedste vilkår bevarer dem og at de, der slæber bagefter får forbedret deres vilkår. Det giver ingen mening at have en blomstrende industri betjent af en slavehær af working poor´s!

    Dette er skrevet af en til alle tider borgerlig vælger og forhenværende arbejdsgiver.

  • Anmeld

    Regula Maltry · pens. lærer

    Bananrepublik

    Er det dét, Danmark er ved at blive til ? Det håber jeg sandelig aldrig vil ske ! Jeg tror ikke det kan hænde, så længe vi har 'forhenværende' arbejdsgivere, der taler så godt om vores fagforenings- og arbejdsmarkeds-struktur, som Bjørn Hansen. Men der skal gøres noget imod den globaliserede liberalist-kapitalisme, der er ved at ødelægge vores kultur. Eller er det kun vi gamle, 'forhenværende' der tør indse det ???

  • Anmeld

    Frode Sørensen

    Socialdemokratiet sikrer også dårlige arbejdsforhold i Danmark

    Hvorfor være medlem af EU, som ikke sikrer ordentlige arbejdsforhold? Det samme har Mette Frederiksen også gjort som beskæftigelsesminister ved ikke at ville forbyde kræftfremkaldende stoffer i arbejdsmiljøet, selvom de endog var forbudt i nabolande. Ifølge Kræftens Bekæmpelse er der årligt 1600 tilfælde af arbejdsbetinget kræft i Danmark.

  • Anmeld

    pia søgaard · lærer

    Robetterne kommer..

    Flere tons tunge dræbermaskiner, for køre/hviletids lovgivningen bliver vel heller ikke helt overholdt, når vi har arbejdsgivere der er så grådigt kyniske....men om nogle år bliver de vel afløst af robotter der må køre 24/7...gad vide om de også bliver programmeret til at fylde diesel på...en masse mennesker vil blive overflødige, så lad os få gang i noget ekstra beskatning og her kan vi så starte med løndumperne...ups...der er staten jo den største..

Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

UDBUD: Det rammer medarbejderne, når et offentligt udbud som dét, Arriva vandt sidste år, presser virksomheder til at underbyde sig selv. Det mener en arbejdsmarkedsforsker, der bliver bakket op af Enhedslisten. Venstre ønsker ikke at blande sig.