Dansk pres for strengere CO2-krav til biler

EU: Kommissionens nye krav til CO2-udledningen fra personbiler er godt, men ikke godt nok, lyder det fra dansk side. Regeringen vil arbejde for strammere krav, men det skal følges op af en omlægning af registreringsafgiften, lyder det fra FDM.
Ifølge de grønne organisationer bør CO2-udslippet presses ned på 80 g/CO2 pr. kilometer i 2020.
Ifølge de grønne organisationer bør CO2-udslippet presses ned på 80 g/CO2 pr. kilometer i 2020.Foto: Colourbox
Agnete Finnemann Scheel
Fakta
I det nye forslag må nye biler fra 2020 i gennemsnit højst udlede 95 gram CO2 pr. km. Det er en videreudvikling af den eksisterende EU-lovgivning og en reduktion på 27 procent i forhold til det gældende krav på 130 g/CO2 pr. km, der træder i kraft i 2015.

EU-Kommissionens strengere CO2-krav til personbiler er ikke nok. Det skal endnu mere til, hvis det står til den danske regering.

"Vi er glade for forslaget, men vi så gerne, at det gik endnu længere. Så vi vil presse på for yderligere grønne forbedringer," siger De Radikales EU-ordfører Sofie Carsten Nielsen.

Med Kommissionens forslag skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra personbiler i 2020 ned på minimum 95 g/ pr. kilometer i gennemsnit. I den nuværende målsætning er det blot 130 g/ pr. kilometer i 2015.









0:000:00