Debat

Dansk Taxi Råd: Trafikselskaberne bør sænke paraderne

DEBAT: Trafikselskaberne bør respektere, at Flextur er genstand for et politisk serviceeftersyn, ligesom det er tilfældet med taxiloven, skriver Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Trine Wollenberg
Direktør i Dansk Taxi Råd

Flextur-ordningen bør fremover skelne mellem større byer og provinsen, hvor flexture skal målrettes folk, der bor på steder, hvor der ikke kommer offentlig transport.

Trine Wollenberg
Direktør i Dansk Taxi Råd

Udsigten til mulige restriktioner på Flextur, der som tidligere omtalt indgår i forhandlingerne om en ny taxilov, har fået trafikselskaberne i alarmberedskab. Det har afstedkommet flere debatindlæg og ”bekymringsbreve” sendt til Transportudvalget.

Senest har også Thorkild Olesen, der er formand i Danske Handicaporganisationer, deltaget i debatten, hvor han har påpeget, at Flextur er et vigtigt buskompenserende produkt for mange mennesker - særligt ældre og personer med handicap.

Det er sikkert rigtigt, at mange svagt mobile borgere har glæde af Flextur. Men når den åbne brugerordning er genstand for et politisk serviceeftersyn, er det jo netop fordi, at hvad, der var tænkt som et buskompenserende produkt, også har udviklet sig til offentligt subsidieret taxikørsel, der udbydes til borgerne i byzoner sideløbende med kollektiv transport.

Konkurrenceforvridende
Flere af vores medlemmer oplever, at flexturene konkurrerer med deres taxiture. I flere kommuner oplever de lokale taxivognmænd, at der tilbydes flexture til en lavpris på helt ned til 24 kroner for 10 kilometer, når de lokale beboere skal på indkøb, værtshus eller til lufthavnen.

Og her taler vi ikke bare landkommuner, men også sjællandske forstadskommuner i hovedstadsområdet, som for eksempel Allerød, Brøndby, Gladsaxe og Lyngby Kommune, der alle tilbyder Flextur til spotpris. Man kan ellers godt argumentere for, at der er pænt god adgang til kollektiv transport i de anførte kommuner.

Kommunalt støttet taxitur
Til trods for, at både kommuner og trafikselskaber skriver, at Flextur ikke er sammenligneligt med taxikørsel, da brugerne ofte kører sammen med andre, så fortæller trafikselskabernes egne brugerundersøgelser en anden historie.

Op imod 30 procent af brugerne opfatter nemlig Flextur, som alternativ til en almindelig taxitur. Og i gennemsnit samkøres blot 1,15 personer på hver Flextur. Set i det lys er det ikke så mærkeligt, at trafikselskaberne kan bryste sig af flotte tilfredshedsundersøgelser i Flextur-regi.

For hvem vil ikke gerne køre 10 km for 24 kroner på en kommunalt støttet ”taxitur” i stedet for at vente på bussen, fristes man til at spørge?

Tilbage til rødderne
Flextur-ordningen bør fremover skelne mellem større byer og provinsen, hvor flexture skal målrettes folk, der bor på steder, hvor der ikke kommer offentlig transport.

Et pragmatisk forslag, der vil trække Flextur tilbage til rødderne, kunne være at Flextur fremadrettet skal pålægges 100 procent egenfinansiering inden for byzoner, hvor der er adgang til kollektiv transport.

Næstved Kommune har netop lavet restriktioner på Flextur, der betyder at man kun kan benytte Flextur internt i kommunen, hvis man bor på landet. Det vil sige udenfor byområderne i Næstved Kommune.

Det har samtidig sparet Næstved Kommune 75 procent på budgettet til Flextur. Som Søren Revsbæk (V), formand, Teknisk Udvalg, Næstved Kommune, har udtrykt det, så bør Flextur være forbeholdt dem, som bor langt fra kollektiv trafik.

Åben og konstruktiv dialog
Dansk Taxi Råd er enige med Ældresagen og Danske Handicaporganisationer i, at ændringer på brugen af flexture ikke må svække livskvaliteten og mobiliteten for ældre borgere og personer med handicap.

Greve kommune har vist en løsning på denne udfordring. Greve kommune har netop besluttet at indstille Flextur, men til gengæld har kommunen besluttet at afsætte penge til, at flexhandicap ordningen fremover også skal omfatte blinde og svagsynede.

Der findes altså allerede flere gode eksempler på, at Flextur rent faktisk godt kan ændres, uden at det nødvendigvis medfører produktforringelser for de svagt mobile borgere. Så kære Trafikselskaber. Sænk paraderne, se kritisk på jeres produkt og tag en åben og konstruktiv dialog omkring, hvordan fremtidens Flextur kan udbydes.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Wollenberg

Vicedirektør, Dansk PersonTransport
cand.merc.jur. (Aarhus Uni. 1998)

0:000:00