Debat

Danske Havne: Fokus på godstransport

DEBAT: Togfonden skal ikke blot komme til at handle om passagerer, men skal også forbedre vilkårene for gods på bane, skriver Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne.
Uffe Steiner Jensen,
Danske Havnes formand.
Uffe Steiner Jensen, Danske Havnes formand.
Bayar Tarik Fattah

Jeg studerer idræt på Københavns Universitet. Jeg er tilknyttet Altinget | Sundhed og Altinget | Transport.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Transportministeriets strategiske analyser for fremtidens store infrastrukturprojekter kommer. Hvordan skal det spille sammen?

Uffe Steiner Jensen
Formand for Danske Havnes formand
Af Uffe Steiner Jensen
Danske Havnes formand 

Regeringens togfond er en god og ambitiøs idé, men den kan ikke stå alene. Tog til tiden er mere end kollektiv trafik, som skal løfte en langt større del af danskernes transportbehov. Tog til tiden er også godstog, som der også skal skabes plads til, når vi skal have en jernbane, der er markant bedre rustet til fremtidens krav, hvilket jo netop er regeringens argument for at afsætte 27,5 milliarder kroner til en togfond.

Togfonden er en god ide. Det er en god ide, fordi passagererne bliver tilgodeset, og landet bindes bedre sammen. Når den ikke kan stå alene, så er det netop fordi den udelukkende tilgodeser passagererne. Derfor er det korte svar på spørgsmålet, om regeringens togfond er det eneste rigtige: Nej. Det længere svar kræver, at vi ser på hele transportmønstret. Det betyder også godstransport. Her er intermodalitet og samspil mellem transportformerne det eneste rigtige.

Styrker vi intermodalitet og bruger mulighederne for at binde vej, bane og sø rigtigt sammen, kan trængsel afhjælpes. Der bliver bedre plads på både skinner og veje. Og så holder de i tilgift længere og bedre, fordi sliddet mindskes. Hvordan der bliver plads til både passagerer og gods på skinnerne, er et puslespil, som skal lægges, samtidig med at man arbejder for timedriften.

Det transportpolitiske efterår
For passagerer tales der kun om vej og bane – men hvad med vandet? Særligt godset kan hjælpes over på vandet. Men det kræver, at infrastruktur på vandet får politisk prioritet på linje med anden infrastruktur. Det er ikke staten, der står for udbygning, vedligehold og sikkerhedsafmærkning af vandveje ind til havnene. Det må havnene selv klare og dermed sikre den nødvendige vanddybde og kapacitet, som er en forudsætning for effektiv og sikker transport fra søsiden. Men politikerne skal spille med, når det gælder om at komme videre ind på land, så søtransporten netop kan kobles sammen med vej og bane.

Det transportpolitiske efterår kommer for en stor del til at stå i Togfondens tegn. Men der er flere brikker, der skal bringes i spil: Transportministeriets strategiske analyser for fremtidens store infrastrukturprojekter kommer. Hvordan skal det spille sammen? Regeringens vækstplan for Det Blå Danmark peger på lettere forhold for skibsfarten som en brik. Forligsparterne bag Det Grønne Transportforlig får et travlt og spændende efterår, når store planer skal lægges og ressourcer fordeles.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Derfor gælder det om, at togplanen ikke kommer til at stå alene, for så er det i alle tilfælde ikke det eneste rigtige, når idé omsættes til handling. Danske Havnes råd er derfor: Træk på og styrk det, vi har, så Togfonden ikke blot kommer til at handle om passagerer. Hvis det sker, stækkes godstransporten så meget, at det, der er vundet på karrusellerne, er tabt på gyngerne, og den danske infrastruktur generelt bliver taberen til fordel for dem, der tager toget mellem landsdelene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00