DI: EU skal gøre godstransporten mere grøn med fælles regler

DEBAT: EU-Kommissionen sigter med den samlede vejpakke mod at fremtidssikre den europæiske vejtransportbranche. Den ambition deler vi i DI Transport, og vi vil sammen med virksomhederne tage et ansvar herfor, skriver Michael Svane fra DI Transport.

Af Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

En stor del af vejen til mere grøn vejtransport går via Bruxelles.

Lige så naturligt det er, at lastbiler kører varer mellem flere medlemslande, lige så naturligt er det, at store dele af løsningerne skal være fælles europæiske løsninger.

En EU-indsats er nødvendig, da vi skal sikre, at transportsektorens konkurrenceevne ikke splintres af nationale særregler eller særinteresser.

Uenigheder må ikke blokere
Desværre er medlemslandene splittet om den første del af vejpakken, der indeholder spillereglerne for det indre marked for vejgodstransport, herunder udstationeringsregler og cabotagekørsel.

Fokus blandt medlemslandene er desværre for meget på nationale særregler frem for europæiske løsninger, der kan effektivisere vejgodstransporten.

Men uenighederne må ikke blokere for at tage vigtige skridt fremad på de andre dele af vejpakken.

Et eksempel er forslaget om fastsættelse af præstationsnormer for nye tunge køretøjers CO2-emissioner som et skridt i den rigtige retning i forhold få mere energieffektive lastbiler.

Transportbranchen har en økonomisk interesse i at være så effektive som muligt, og brændstof udgør en væsentlig omkostning. Men der har manglet fælles regler, der kan øge lastbilers energieffektivitet, som vi kender det fra personbiler og varebiler.

Fælles regler er en forudsætning
Forslaget om fastsættelse af præstationsnormer for CO2-udledning for nye lastbiler indeholder krav om et overordnet CO2-reduktionsmål i EU på 15 procent i 2025 og et vejledende reduktionsmål på mindst 30 procent i 2030 i forhold til 2019.

Forslaget vil også være et fornuftigt bidrag til at reducere omkostninger til opfyldelse af Danmarks reduktionsmål for ikke-kvotebelagte sektorer i 2030, der også omfatter transport.

I DI Transport arbejder vi for en grøn omstilling af transportsektoren, der samtidigt bevarer både en høj mobilitet og en stærk, konkurrencedygtig transportbranche.

Og en væsentlig forudsætning for en grøn omstilling er netop fælles europæiske regler, der gør transporten mere energieffektiv og reducerer transportens klima- og miljøpåvirkning.

En mere energieffektiv transportsektor indebærer også, at der kan transporteres flere varer og personer med samme energiforbrug.

EU vil fremtidssikre vejtransportbranchen
I Danmark har vi haft stor succes med højere totalvægt for lastbiler og brug af længere lastbiler i form af modulvogntog, der har forbedret energieffekten og også øget produktiviteten. Alt det ser vi gerne udbredt til resten af EU.

Men det kræver, at medlemslandene igen retter det transportpolitiske fokus mod fælles regler.

Det er vigtigt for mig at fremhæve, at EU-udspillet også har fokus på trafiksikkerhed. Det gælder blandt andet kravet om sikkerhedsudstyr til lastbiler. Det er klogt, at EU-Kommissionen samtænker væsentlige hensyn som klima og trafiksikkerhed. Det er præcis det, som transportvirksomhederne gør hver eneste evige dag.

EU-Kommissionen sigter med den samlede vejpakke mod at fremtidssikre den europæiske vejtransportbranche. Den ambition deler vi i DI Transport. Og vi vil sammen med virksomhederne tage et ansvar herfor.

Den grønne omstilling er ét af temaerne 26. september 2018, når vi i DI Transport afholder Transportens Dag. Her er alle velkomne.

Gå ind på hjemmesiden: www transport.di.dk

Forrige artikel S i debat om vejpakken: Grov udnyttelse af regler sker også i Norden S i debat om vejpakken: Grov udnyttelse af regler sker også i Norden Næste artikel Folkebevægelsen mod EU: Europæiske lastbiler taber i miljøvenlighed Folkebevægelsen mod EU: Europæiske lastbiler taber i miljøvenlighed