DI: Uacceptabelt hvis andre lande kopierer danske parkeringsstramninger

DEBAT: Ole Birk Olesen (LA) bruger alle de forkerte argumenter i strid om lastbilchaufførers brug af rastepladser. Han glemmer nemlig, at virksomhederne allerede betaler millioner af kroner for de "gratis" rastepladser, og at transporten er med til at fastholde vækst og arbejdspladser i Danmark, skriver Michael Svane. 

Af Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

Aftalen om 25 timers begrænsning for lastbilers parkering på rastepladserne er under beskydning. Det understreger brevet fra EU’s transportkommissær blot endnu engang.

I Altinget er transportminister Ole Birk Olesen 3. maj 2018 ude i et forsvar af regeringens og Dansk Folkepartis aftale om 25 timers begrænsning på parkering på rastepladser.

Ministeren er citeret for følgende: "Jeg mener absolut ikke, at der påhviler den danske stat en pligt til at stille gratis camperingsfaciliteter til rådighed for internationale transportvirksomheder, som har deres lastbiler og chauffører i Danmark."

Citatet indeholder al den forkerte argumentation.

Uacceptabelt hvis andre gjorde som Danmark
For det første er det forkert, at der er tale om gratis rastepladser. Danske og udenlandske lastbiler betalte i 2017 cirka 445 millioner kroner i vejbenyttelsesafgifter. Den betaling dækker både adgangen til motorvejsnet og rastepladser.

For det andet er det her ikke blot et spørgsmål om internationale transportvirksomheder. De udenlandske lastbiler kører med danske eksportvarer, der er med til at fastholde vækst og arbejdspladser i Danmark.

Ministeren skal også huske på, at vi også har danske chauffører i danske lastbiler, der afholder hvil i andre EU-lande. Overenskomsten mellem 3F og DI tillader eksempelvis, at chauffører er væk i 28 dage. Det ville være uacceptabelt, hvis andre lande lavede samme begrænsninger på parkering som i Danmark.

For det tredje er tidsgrænsen sat helt forkert.

Vi er enige i, at rastepladser ikke er til for langtidsparkering. Her må vognmænd og chauffører finde andre løsninger.

Rastepladser skal til gengæld bruges til, at chaufføren kan afholde de lovpligtige pauser og hvil, som følger af reglerne om køre- og hviletid. Men et reduceret ugentlig hvil er ikke kun 25 timer. Det er op til 45 timer.

Nye tidsgrænser vil give dårligere vilkår
Det er rigtigt, som ministeren siger, at EU-Domstolen i december har præciseret, at det er ulovligt at afholde det ugentligt hvil på mere end 45 timer i førerhuset. Men dommen slog også fast, at det er lovligt at afholde et reduceret ugentlig hvil på mindst 24 og op til 45 timer i førerhuset.

En 25 timers tidsgrænse på rastepladserne betyder derfor, at chaufføren mangler 20 timers hvil, som han skal indhente på et andet tidspunkt.

Om den danske transportminister eller EU’s transportkommissær har ret i tolkningen af EU-reglerne, vil tiden vise. Uanset EU-juraen så ændrer det ikke ved, at en 25 timers tidsbegrænsning giver mindre effektiv transport og dårligere vilkår for både danske og udenlandske chauffører.

Forrige artikel DI: Vi har brug for en masterplan til mindst 100 milliarder DI: Vi har brug for en masterplan til mindst 100 milliarder Næste artikel DF: Vi bør droppe store dele af togfond i ny masterplan DF: Vi bør droppe store dele af togfond i ny masterplan