Debat

DI: Prioritér virksomhedernes transportbehov

DEBAT: Investeringer i infrastruktur står højt på erhvervslivets ønskeliste, skriver branchedirektør i DI Transport, Michael Svane. Han vil derfor have, at erhvervseffekter i fremtiden belyses bedre forud for store infrastrukturprojekter.

Det er vigtigt, at erhvervseffekter i højere grad bliver belyst i fremtidige beslutningsgrundlag, skriver Michael Svane fra DI Transport. 
Det er vigtigt, at erhvervseffekter i højere grad bliver belyst i fremtidige beslutningsgrundlag, skriver Michael Svane fra DI Transport. Foto: DI
Tyson W. Lyall

Download foto i høj opløsning

Ansat på Altinget siden 2010. 

Uddannelse: Cand.comm. (2015). MA. International Relations, Uni. of Westminster (2013). BA. Socialvidenskab & Journalistik, RUC (2011).

Twitter
Linkedin

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

De gode trafikprojekter holder i kø.

Når der igen bliver givet grønt lys til beslutninger om nye trafikale investeringer, er der masser af gode projekter at vælge mellem. Men hvilke projekter skal politikerne vælge?

Kig på samfundsøkonomi – og virksomhederne
Det har længe været god latin at prioritere efter samfundsøkonomisk afkast. Det har både Infrastrukturkommissionen (2008) og Produktivitetskommissionen (2014) anbefalet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

I DI er vi enige i, at samfundsøkonomisk afkast skal være udgangspunktet, når vi vælger, hvilke projekter der skal gennemføres. Vi mener dog, at man bør supplere de samfundsøkonomiske regnestykker med vurderinger af, hvor stor betydning de forskellige projekter har for virksomhederne. I erhvervslivet er vi nemlig optaget af, at vi får prioriteret de projekter, der giver virksomhederne de bedste rammer for vækst.

I dag bliver effekter for erhvervslivet sjældent eksplicit belyst i de beslutningsgrundlag, der udarbejdes for større infrastrukturprojekter. Det skyldes blandt andet, at det er svært at vurdere, hvilken betydning konkrete projekter har for erhvervslivet.

Det er klogt at opfylde virksomhedernes ønske om at give infrastrukturen et løft. Mange infrastruktur-projekter har både et højt samfundsøkonomisk afkast og skaber grundlag for højere BNP, øget eksport og flere jobs.

Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Infrastruktur er afgørende for erhvervsklimaet
Den trafikale infrastruktur har stor betydning for virksomhederne. Hvert år topper infrastruktur ønskesedlen, når virksomhederne i DI’s undersøgelse ”Lokalt Erhvervsklima” skal angive, hvor der skal sættes ind for at skabe bedre vækstmuligheder. Når infrastrukturen er så vigtig, er det blandt andet, fordi den påvirker adgangen til kvalificeret arbejdskraft, logistik og produktion, produktivitet, konkurrenceevne og eksport.

Det er svært – måske ligefrem umuligt – at finde et enkelt tal, der kan beskrive, hvilken betydning en ny vej eller bane har for erhvervslivet. Derfor må man ty til indikatorer. DI bad i sommeren 2015 rådgivervirksomheden Incentive om at udvikle en række indikatorer for konkrete projekters betydning for virksomhederne.

Projektet er afsluttet her i foråret og har resulteret i et bud på syv indikatorer, der på forskellig vis illustrerer, hvilke effekter trafikale investeringer har for erhvervslivet. Der er eksempelvis indikatorer, der belyser effekter på BNP, eksport og beskæftigelse.

Erhvervseffekter skal belyses bedre
Selv med syv indikatorer er der effekter for erhvervslivet, som det ikke er lykkedes at få indfanget. Projektet har blandt andet vist, at det er svært at regne på gevinster ved investeringer i kollektiv transport. Som led i projektet har vi derfor også udarbejdet en række anbefalinger til de næste skridt på området.

Der er eksempelvis behov for at få belyst, hvilke effekter forskellige projekter har på arbejdsmarkedet. Der er også behov for at se på, hvilken betydning den kollektive transport har for erhvervslivet, og hvad det egentlig koster virksomhederne, når transporten af varer og gods forsinkes.

DI iværksætter nu to større projekter, der skal belyse de to sidstnævnte temaer.

Investeringer i den trafikale infrastruktur står højt på erhvervslivets ønskeseddel. Det er klogt at opfylde virksomhedernes ønske om at give infrastrukturen et løft. Mange infrastruktur-projekter har både et højt samfundsøkonomisk afkast og skaber grundlag for højere BNP, øget eksport og flere jobs.

Det er vigtigt, at erhvervseffekter i højere grad bliver belyst i fremtidige beslutningsgrundlag.

Vi skal nemlig blive bedre til at prioritere de projekter, der skaber de bedste rammer for vækst i erhvervslivet og dermed grundlag for øget velstand i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00