Debat

Billund Lufthavn: Togforbindelse vil skabe vækst i Vestdanmark

DEBAT: Der er på tide med en togforbindelse mellem Billund Lufthavn og Aarhus, som vil medføre vækst, bosætning og erhvervsudvikling og skabe sammenhæng i Vestdanmark, skriver Jan Hessellund. 

Før Billund Lufthavn bliver koblet op på jernbanenettet har borgerne i Holstebro og Herning ingen mulighed for offentlig transport til Billund Lufthavn, skriver Jan Hessellund. 
Før Billund Lufthavn bliver koblet op på jernbanenettet har borgerne i Holstebro og Herning ingen mulighed for offentlig transport til Billund Lufthavn, skriver Jan Hessellund. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatten om, hvorvidt Billund Lufthavn skal kobles op på det nationale jernbanenet med en terminalnær togstation, har været frem og tilbage i mange år. Nu skal den tages op igen, når infrastrukturforhandlingerne forhåbentligt er lige om hjørnet.

Ingeniørvirksomheden Niras har senest foretaget en undersøgelse for Billund Lufthavn, der skal bringe seriøsiteten tilbage i debatten om, hvorvidt en togstation ved Billund Lufthavn gavner Vestdanmark – og dermed hele Danmark.

Deres undersøgelser kigger nærmere på muligheden om at forlænge den allerede politisk besluttede togstrækning fra Billund-Gadbjerg/Jelling videre til Horsens, således at hele det østjyske vækstbånd – Horsens, Skanderborg og Aarhus – får en hurtig, direkte forbindelse til resten af verden.

2,5 millioner togrejsende til Billund 
Analysen går også tæt på konsekvenserne for trafikken på banen mellem Struer, Holstebro, Herning, Vejle og videre til Odense.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Resultaterne i rapporten viser blandt andet, at anlægsomkostningerne, der muliggør direkte tog til Aarhus, vil beløbe sig til 1,1 milliard kroner, og driften med moderne batteridrevet tog to gange i timen mellem Billund Lufthavn-Aarhus H vil beløbe sig til cirka 32 millioner kroner årligt.

Togturen tager kun 55 minutter fra Aarhus H, til at du vil stå i terminalen i Billund Lufthavn. Og forbindelsen fra Billund via Gadbjerg/Jelling til Vejle og Odense vil ikke forstyrre den eksisterende trafik mellem Struer/Holstebro-København.

Billund Lufthavn er en vækstgenerator i Vestdanmark, der er med til holde Danmark i balance

Jan Hessellund
Direktør, Billund Lufthavn

Med passagerprognoserne fra Banedanmarks beslutningsgrundlag fra 2018 og en yderligere analyse fra Niras vurderes det, at der i 2040 kan være op til 2,5 millioner togrejsende til Billund Lufthavn.

Hvilket blandt andet er flere passagerer på Svendborgbanen, på hovedstrækningen mellem Randers-Aalborg og mellem Holbæk-Roskilde.

Nyt tilbud til vestjyderne og fynboerne
Indtil Billund Lufthavn bliver koblet op på det nationale jernbanenet, har borgerne i Holstebro og Herning ingen mulighed for offentlige transportmidler til Billund Lufthavn.

Det er mere bekvemt for dem at sætte sig i et tog og køre 20 kilometer forbi Billund Lufthavn og direkte til terminalen i København.

Medmindre de har adgang til en bil og gør som 95 procent af alle passagererne i Billund Lufthavn – kører hertil. Eller bliver kørt og hentet igen efter rejsen.

Situationen er ens fra Odense. Her er rig mulighed for at krydse Storebælt med togforbindelser, men ingen offentlige transportmidler kører fynboerne over Lillebælt til Billund Lufthavn.

Når Vestbanen på Fyn bliver anlagt, vil det frigøre en væsentlig kapacitet på de eksisterende spor, og så er det muligt at komme fra Odense-Billund på en time og seks minutter med tog. Herved får odenseanerne 30 minutters kortere transport tid til Billund sammenlignet med Københavns Lufthavn.

Hvad taler helt præcis i mod en jernbane mellem Billund-Aarhus? Hver gang debatten falder på togstrækninger i Vestdanmark, råber de økonomiske eksperter vagt i gevær, fordi samfundsøkonomien ikke er god.

Faktum er, at togstrækninger uden for hovedstadsområdet sjældent giver god samfundsøkonomi. Skal Danmark så droppe investeringerne i jernbaner og den grønne omstilling? Eller skal vi udvikle der, hvor det rent faktisk skaber en værdi, der ikke medregnes af økonomer – den øgede internationale tilgængelighed?

Vækst, bosætning og udvikling
En forbindelse mellem Billund-Aarhus vil medføre vækst, bosætning og erhvervsudvikling langs hele linjeføringen samt skabe en bedre sammenhæng i Vestdanmark og dermed spille en afgørende rolle i den ekstra internationale tilgængelighed, der vil komme ud af Billund Lufthavn for turister og erhvervsrejsende.

Når man tager i betragtning, at Billund Lufthavn bidrog med 19,5 milliarder kroner i årlig, varig BNP-effekt og understøttede 10.000 fuldtidsjobs i 2019 samt servicerer 400.000 ud af de 800.000 eksportrelaterede jobs i Danmark, er der ingen tvivl om, at Billund Lufthavn er en vækstgenerator i Vestdanmark, der er med til holde Danmark i balance.

Hvad taler så ikke for at koble Billund Lufthavn – Danmarks andenstørste lufthavn – op på det nationale jernbanenet?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00