DSB melder sig ind i DI og skrotter overenskomster

AFTALER: DSB meldte sig i sidste uge ind i DI. Faglige organisationer frygter dårligere pensionsaftaler og forringede arbejdstider, når de ansatte skifter til privat overenskomst. 

En af de julegaver, man helst ville være foruden.

Sådan lyder beskeden fra Dansk Jernbaneforbund og HK, efter at DSB i sidste uge meldte sig ind i Dansk Industri.

Indmeldelsen i Dansk Industri betyder nemlig, at størstedelen af DSB’s godt 7.300 medarbejdere fra 1. april 2018 bliver omfattet af en ny overenskomst.

Væk ryger den offentlige overenskomst med staten. I stedet vil de fleste DSB-ansatte fremover være ansat på private overenskomster.

Og det frygter de to største fagforbund for DSB-ansatte – Dansk Jernbaneforbund og HK – vil gå ud over de ansattes løn, arbejdstider og pensionsvilkår.

"Vores medlemmer er urolige over, hvad de risikerer at miste. De skal over på en privat overenskomst, hvor de vil miste nogle fordele. Det står ret klart. Så vi synes ikke, at det her er en god idé. Forhåbentlig kan vi forhandle en ny aftale på plads, der kan kompensere for det tabte," siger Dennis A. Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane, der har godt 1.000 DSB-ansatte under sin afdeling.

Han bakkes op af Dansk Jernbaneforbund, der blandt andet organiserer DSB’s togførere.

”DSB forringer umiddelbart vilkårene for de ansatte ved at blive medlem af DI. Ingen tvivl om det. Frem mod 1. april bliver en af de store udfordringer at kompensere for det tab ved at forhandle nogle gode lokalaftaler på plads,” siger Henrik Horup fra Dansk Jernbaneforbund.

Flirten med DI
Allerede for to år siden meldte den første bid af DSB sig ind i Dansk Industri.

Dengang var det medarbejderne i DSB Vedligehold, der som følge af DI-indmeldingen måtte vinke farvel til deres gamle overenskomst.

Erfaringer fra dengang får fagforeningsbosserne til at frygte de tilpasningsforhandlinger, der begynder nu og skal udmønte sig i en ny overenskomst fra april.

”Erfaringer fra DSB Vedligehold var, at det var svært at genforhandle gode lokalaftaler på plads,” siger Dennis A. Jørgensen.

”Vi har i dag 43 lokalaftaler med DSB, som nu ophæves. De lokalaftaler har fordele, som de ansatte nu risikerer at miste. Og der er ærgerligt, for HK’erne i DSB løber rigtig stærkt og er hårdt belastede i forvejen. Jeg mener, at de har gjort deres til, at virksomheden fungerer i dag,” lyder det fra formanden for HK Trafik & Jernbane.

Markante forskelle
Han mener, at DSB har hastet indmeldelsen igennem for hurtigst muligt at få de ansatte over på en ny overenskomst.

”Det er en helt bevidst finte, at de melder sig ind dagen inden, der fremsættes krav til OK18. Det gør, at vores medlemmer allerede fra april 2018 skal over på en privat overenskomst,” siger han.

For DSB-ansatte under Dansk Jernbaneforbund betyder det nye DI-medlemskab, at togførere og stationsbetjente automatisk kommer over på den jernbaneoverenskomst, som forbundet har forhandlet med DI på vegne af blandt andre Arriva, DB Cargo og Metro Service.

”Du får mig ikke til at kalde jernbaneoverenskomsten for dårlig – vi har jo selv forhandlet den her i 2017. Men DSB-ansatte vil i udgangspunktet mærke markante forskelle. Det er særligt pensionsvilkår og arbejdstidsregler, der ændrer sig – og ikke til det bedre. Det kan blive store hurdler i de forhandlinger, vi nu skal i gang med,” siger Henrik Horup.

Ingen politisk gevinst
I DSB oplyser direktør Flemming Jensen, at indmeldelsen i DI er et naturligt skridt på vejen til at gøre selskabet mere markedsorienteret.

Ifølge ham bliver DSB med sin indmeldelse en af de store spillere i DI Transport og får styrket selskabets rolle i transportbranchen, hvor DSB i dag ofte står alene.

"For os er det helt naturligt i forlængelse af vores vision om et markedsorienteret DSB at melde os ind i DI. Vi vurderer, at vi som virksomhed passer bedre ind i den sammenhæng, fordi vi opererer på et marked med andre virksomheder, der ligner os, men er organiseret på det private arbejdsmarked," siger DSB's adm. direktør, Flemming Jensen.

De politiske motiver bag indmeldelsen gør fagbosserne lunkne over fremtidsudsigterne for DSB.

”Jeg tolker det som det næstsidste skridt, inden DSB overgår til at blive et aktieselskab,” siger Dennis A. Jørgensen, mens Henrik Horup mener, at DSB har overvurderet den politiske gevinst ved et DI-medlemskab:

”Politisk tror jeg, at DSB er gået forkert i byen. Jeg kender Arriva, jeg kender Metroselskabet, jeg kender godsoperatørerne, og det er også store spillere. De viger altså ikke pladsen, bare fordi DSB kommer ind ad døren. Sådan leger man ikke.”

Afviser 'ufine metoder'
Ifølge Flemming Jensen fra DSB så har de HK-ansatte krav på en tilpasningsforhandling, som skal sikre, at de ikke "samlet set" stilles dårligere på en ny overenskomst end på den nuværende.

Et sådant krav kan de ansatte under Jernbaneforbundet ikke stille. Men dem vil DSB også gå i dialog med.

Selv om man hos DSB ønsker nogle overenskomster, som er mere "markedskonforme", så afviser Flemming Jensen, at DI-medlemskabet er en rambuk mod de eksisterende aftaler.

"Det her er ikke en indmelding, som handler om at bruge ufine metoder til at komme ud af overenskomster. Vi melder os ind i en arbejdsgiverorganisation, på samme måde som de faglige organisationer kan vælge at melde sig ind i en hovedorganisation," siger Flemming Jensen.

,

Forrige artikel Ole Birk: Privatisering er den pragmatiske løsning Ole Birk: Privatisering er den pragmatiske løsning Næste artikel Analyse: Hold øje med de stille magthavere i 2018 Analyse: Hold øje med de stille magthavere i 2018
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.