DTL: Vognmænd forsvarer S-kritik af social dumping

REPLIK: Ole Christensen (S) retter en både nødvendig og relevant kritik mod vognmandsorganisationen ITD og Dansk Industri, der de facto accepterer eller lukrerer på social dumping på transportområdet i EU, skriver Erik Østergaard fra DTL.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd.

Det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet, Ole Christensen, svingede for nylig krabasken over en række organisationer, der de facto accepterer eller lukrerer på social dumping på transportområdet i EU.

Når man slår så hårdt, som Ole Christensen gør det i sit i øvrigt glimrende indlæg, så må man også forvente nogle reaktioner.

Og jeg skal da lige love for, at reaktionerne heller ikke udeblev. Både ITD og DI har således følt sig kaldet til at opponere mod parlamentsmedlemmets skarpe kritik. Men tilbage står Ole Christensens kritik, som både er nødvendig og relevant.

Fem spørgsmål afslører sociale dumpingfirmaer
I virkeligheden kunne man opstille nogle ganske få ja/nej-spørgsmål, som hurtigt ville kunne afklare, hvem der har ret. Lad mig komme med nogle stykker:

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der har oprettet postkasseselskaber og proforma-adresser i udlandet, primært for at undgå dansk løn og danske overenskomster samt danske skatteregler, men udfører virksomheden overvejende indenrigstransportopgaver i Danmark?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der systematisk benytter lavtlønschauffører fra Østeuropa eller længere væk til mere eller mindre permanente transportopgaver i Nord- og Vesteuropa, herunder Danmark?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der systematisk tilrettelægger efter mere eller mindre permanent og vedvarende cabotagekørsel, systematisk og vedvarende tredjelandskørsel med lavtlønschauffører, som er langt fra hjemmet og uden tilbud om ordentlig overnatning, adgang til bad samt toiletter og i øvrigt til en løn på under halvdelen af en nordisk chauffør, til at udføre transportopgaver i Nord- og Vesteuropa, herunder Danmark?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der i vidt omfang benytter selvstændige vognmænd eller chauffører fra lavtlønslandene, og som systematisk lader disse udføre transporter på vilkår, som ikke lever op til ordnede forhold med ordentlig løn, pension, løn under sygdom og uden mulighed for at holde 45-timers-hvilet uden for lastbilen etc.?

  • Har din organisation medlemsvirksomheder, der systematisk fralægger sig ethvert ansvar for transporten, hvis noget går galt, med henvisning til, at det er en under- eller under-undervognmand, der har ansvaret?

Hvis man kan sige klart "nej" til alle ovenstående spørgsmål – og jeg ville snildt kunne udvikle yderligere og lige så relevante af slagsen – så er man på sikker grund.

Men må man i ærlighedens tjeneste svare "ja" til ét eller flere af ovenstående spørgsmål, har man et forklaringsproblem. For så bidrager man de facto til social dumping og skader den danske model, dansk erhverv og beskæftigelse.

Flere og flere udenlandske chauffører konkurrerer mod de danske
At transporter tilrettelagt og kørt på for eksempel de ovennævnte måder er hævet over enhver tvivl. Der har aldrig kørt så mange udenlandske lastbiler i Danmark, som der gør i øjeblikket.

Og kører man en tur over Fyn eller på E45, så kan man ved selvsyn se lastbiler fra lande som Bulgarien, Rumænien, Ungarn, Tjekkiet, Polen, Estland, Letland og Litauen. Lande, som Danmark ikke har nogen nævneværdig samhandel med.

Mange af bilerne vil have navne på danske vognmands- eller speditionsfirmaer på førerhuset. Det samme vil traileren, der også ofte bærer navnet på en dansk virksomhed. Men nummerpladen på lastbilen er østeuropæisk. Det samme er chaufføren eller den selvkørende vognmand.

Historier om chauffører eller vognmænd, der efter en bøde, en ulykke eller problemer med køretøjet sidder fast i rabatten i dagevis, uden at den danske speditør vil hjælpe føreren, er ikke sjældne.

CSR er kun løse løfter uden reel handling
De fine corporate social responsibility-politikker på hjemmesiderne og på glittet papir gælder ikke for lavtlønschauffører eller øst-vognmænd, som hyres ind i andet eller tredje led.

Hele diskussionen handler om, hvilke forhold der er undergravende og ødelæggende for danske arbejdspladser i transporterhvervet, danske skatteindtægter, de danske transportpriser og de danske vognmænd, der overholder danske overenskomster og lønforhold.

Og det er vel i bund og grund dét, Ole Christensen meget rigtigt påpeger.

Jeg har det ærlig talt noget stramt med hykleriet i denne sag. Har man råd til at lade en chauffør fra et lavtlønsområde hænge på en rasteplads langt fra hjemmet i dage- og ugevis, så er det, fordi han er så billig i drift, og fordi han kun aflønnes for aktiv kørsel, at man kan holde ham som "arbejdsreserve"og ventende på en "chancetur."

Altså er han i direkte konkurrence med danske vognmænd og chauffører, men på helt andre og ringere vilkår.

Alle de forblommede CSR-politikker, alle de floskuløse hensigtserklæringer om "fri konkurrence" og "bedre regler" har efter DTL-Danske Vognmænds opfattelse alene til hensigt at dække over en daglig praksis og forretningsmodel, båret af ét eller flere af de forhold, som er beskrevet i spørgsmålene herover.

Og derfor igen: Må man svare "ja" til ét eller flere af spørgsmålene, så har man et forklaringsproblem. Kan man derimod ærligt sige "nej" til dem alle, kan man sove roligt.

Men man kan altså ikke løsrive idealer fra praksis på den måde – uden at stå med et troværdighedsproblem. Derfor er de ovenstående spørgsmål til organisationerne også lakmusprøven på Ole Christensens pointe.

Forrige artikel DI: EU skal gøre godstransporten mere grøn med fælles regler DI: EU skal gøre godstransporten mere grøn med fælles regler Næste artikel Danske Rederier: Brexit bør trække Danmark tættere på EU Danske Rederier: Brexit bør trække Danmark tættere på EU
  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Det er en nytteløs debat..

    Da alle er erstattet af robotter om et par år på området. Chauffører bliver første.

    Problemet er så hvad de alle skal lave? Bus, tog og taxi chauffører mv.kommer lige bagefter. Derefter revisorer, advokater, butiksansatte. Fortsæt bare..

    Kun en nødvendighed nu.

    Værdiernes deling. Skatter på værdier mv. Verden kan ikke fortsætte som nuværende med 50% ejerskab af top 1%. Selvom denne modbydelige "avis" fjerner alle kommentarer hvori jeg nævner det.

Ole Birk er klar til at forbyde salg af benzin- og dieselbiler

Ole Birk er klar til at forbyde salg af benzin- og dieselbiler

UDLEDNING: Et decideret forbud mod salg af benzin- og dieselbiler kan ifølge transportministeren komme på tale, hvis det er nødvendigt for at stoppe for salget fra 2030. Alternativ teknologi skal dog først lige være på plads, og så skal resten af EU overtales.