Eksperter: DSB's grønne satsning uden effekt

NYHED: Trafikforskere mener ikke, at DSB-satsning på vedvarende energi vil tiltrække de ekstra passagerer, som skal betale for grøn el.
Grøn satsning kan koste DSB 17 mio. kroner om året.
Grøn satsning kan koste DSB 17 mio. kroner om året.

Jeg tror ikke, at det vil rykke en tøddel, for det er ikke udslagsgivende for folks valg af transportmiddel. Mennesker som borgere vil tro, at det er en god ide, men som forbrugere spiller det ingen rolle. Her er der andre ting, som banker på, når man skal træffe valget i hverdagen.

Mette Jensen
Seniorforsker ved Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
Fakta

Fakta om DSB's grønne taktik:

-Fra 2008 skal alle elektriske DSB-tog køre på vedvarende energi.

-Det svarer til 75 pct. af rejserne.

-DSB har lavet en aftale med elsparefonden om at reducere elforbruget 10 pct. frem til 2010.

-DSB er med i Miljøstyrelsens kampagne "1 ton mindre", der skal overbevise danskerne om, at alle har et personligt ansvar for at bidrage til at nedbringe Danmarks CO2-udslip.

-DSB har lige indkøbt nye IC4-dieseltog, selvom de vil profilere sig som energivenlige.

-Rejseselskaber og flyselskaber, f.eks SAS, har floppet slemt med deres CO2-neutraliseringsstrategi.

-Det udleder i forvejen 10 gange mindre CO2 at vælge tog fremfor bil. Trafikforskere vurderer, at de miljøbevidste danskere allerede tager toget i dag.


Kilde: DSB, Århus Universitet

Fra næste år skal alle DSB-tog køre på vedvarende energi for at nedbringe CO2-udslippet. En aftale mellem DONG, Banedanmark og DSB er netop faldet på plads, og gælder i første omgang for 2008 og 2009. Men DSB-direktør Søren Eriksen har svært ved at forstille sig, at man går tilbage til konventionel strøm.

Ekstraudgiften til den CO2-neutrale strøm skal på sigt finansieres af en stigning i passagertallet. Men det kommer ikke til at ske, vurderer seniorforsker Mette Jensen fra Danmarks Miljøundersøgelser:

"Jeg tror ikke, at det vil rykke en tøddel, for det er ikke udslagsgivende for folks valg af transportmiddel. Mennesker som borgere vil tro, at det er en god idé, men som forbrugere spiller det ingen rolle. Her er der andre ting, som banker på, når man skal træffe valget i hverdagen. Det handler om at få tingene til at hænge sammen i forhold til daglig transport, arbejde, hente børn, fritidsaktiviteter, pleje af netværk osv. Her handler det om, hvor meget tid man bruger på det, og om det opfylder nogle behov, som man har i hverdagen."









0:000:00