Debat

EL: Gennemfør storskalaforsøg med GPS-baseret roadpricing

Datoen for implementeringen af et roadpricingsystem skal fremrykkes hurtigst muligt. Det vil være et krav, som vi stiller til infrastrukturforhandlingerne, skriver transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen (EL).

Roadpricing er ikke et spørgsmål om, at det kommer, men blot et spørgsmål om hvornår, skriver transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Roadpricing er ikke et spørgsmål om, at det kommer, men blot et spørgsmål om hvornår, skriver transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen (EL).Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der spørges til, om vi skal have trængselsafgifter i hovedstaden. Det helt korte svar er "ja", og jeg vil også gerne tilføje et "selvfølgelig".

Enhedslisten har i lang tid talt for trængselsafgifter og roadpricing i en eller anden form. I vores klimaplan har vi sågar udviklet en model, som lægger op til en differentieret kørselsafgift – vel at mærke for hele landet.

Temadebat

Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i Københavns og Frederiksbergs miljøzoner, skal betale en afgift.

Det er ikke første gang, at kørselsafgifter i udvalgte områder giver debat. S-R-SF-regeringen måtte i 2012 efter massiv modstand skrinlægge planerne om en betalingsring omkring København.

Men den gamle betalingsring og den nye trængselsafgift tåler ifølge Eldrup-kommissionen ikke sammenligning, fordi det nye forslag adskiller sig gennem "potentielle fordele" i forhold til samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster.

Altinget giver i en temadebat ordet til forskere, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil have en trængselsafgift i hovedstaden, og hvordan de vil sikre, at afgiften bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Daria Rivin, rådgiver indenfor klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
  • Erik Hjulmand, formand, Cyklistforbundet i København
  • Hans Toft (K), borgmester, Gentofte Kommune 
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Lars Weiss (S), overborgmester, Københavns Kommune
  • Otto Anker Nielsen, medlem af Eldrup-kommissionen og professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet
  • Peter Lanng Nielsen, formand, DI Hovedstaden 
  • Rasmus Vestergaard Madsen (EL), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Raymond Johansen, borgmester, Oslo Kommune
  • Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune 
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent indenfor transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vi stod 100 procent bag den hedengangen betalingsring og gør det sådan set stadigvæk. Vi må dog konstatere, at teknologien har rykket sig markant siden, og nu bør vi i stedet tale om en model for GPS-baseret roadpricing, som også Eldrup-kommissionen foreslår.

En GPS-baseret roadpricing-model, som skal omfatte hele Danmark. Det er også grunden til, at Enhedslisten i transportforhandlingerne i efteråret havde et meget klart ønske om midler til at gennemføre et storskalaforsøg med GPS-baseret roadpricing.

Når vi omstiller fra sort til grøn
Baggrunden for Enhedslistens tilgang til roadpricing er todelt.

Dels ønsker vi instrumenter til i højere grad at regulere trængslen og de øvrige påvirkninger, som bilerne skaber på vejene – men lige så vigtigt er, at vi er nødt til at kigge på, hvordan vi sikrer os, at der ikke bliver slået hul i statskassen, når vi omstiller transporten fra sort til grøn.

Som det er nu, har vi hæftet en stor del af finansieringen af vores velfærd op på benzin- og dieselbiler – enten som registreringsafgifter eller brændstofafgifter.

Vi kigger altså ind i en fremtid, hvor flere og flere biler kommer til at køre på el. Det er selvfølgelig positivt. Men det betyder også færre penge i statskassen.

Derfor er det en bunden opgave at finde en alternativ finansiering, som sikrer, at vi kommer i mål med den grønne omstilling af transporten, uden at skære ned på vores velfærd.

Forbruget fremfor ejerskabet
Enhedslisten ønsker, at afgifterne i højere grad flyttes over på forbruget af bilerne fremfor ejerskabet.

Derfor vil vi omlægge afgiftssystemet til at beskatte brugen af vores veje i stedet. Bilisternes brug af vejene afføder nemlig en masse negative effekter – som vi gerne vil begrænse.

Her tænker jeg særligt på trængslen på vejene, men det kan også være den plads, som bilerne optager i vores byer eller den massive sundhedsskadelige støj, som jo ikke forsvinder med den grønne omstilling af bilparken.

For Enhedslistens at se er roadpricing ikke et spørgsmål om, at det kommer, men blot et spørgsmål om hvornår. Ikke overraskende støtter blandt andre Rådet for Grøn Omstilling og Ingeniørforeningen tanken om roadpricing, men selv Dansk Erhverv bakker også op.

Roadpricing hurtigst muligt i hele Danmark
For Enhedslisten er det afgørende at fremrykke datoen for implementering af et roadpricingsystem hurtigst muligt.

Det var positivt, at vi fik presset igennem, at der skulle afsættes midler til et forsøg med roadpricing i efterårets transportforhandlinger – men vi ser gerne, at forsøget fremrykkes, og at der laves en køreplan for indførsel af roadpricing i hele Danmark.

Dette vil også være et af de krav, som Enhedslisten stiller til de aktuelle infrastrukturforhandlinger. Det gør vi, fordi reguleringen af trafikken hænger uløseligt sammen med de investeringer, der skal lave i infrastrukturen.

Det vil efter Enhedslisten opfattelse være hovedløst – og ærligt talt oldnordisk transportpolitik – bare at udbygge infrastrukturen uden samtidig at se på andre redskaber til at styre stigningen i bilejerskab og transportarbejdet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Vestergaard Madsen

Stedfortrædende MF (EL), Sydjyllands Storkreds
Økologisk landmand (Kalø Økologisk Landbrugsskole 2014), socialpædagog (VIA University College)

0:000:00