Eldrup om ladestandere: Vi skal skabe ensartethed i det her lidt Klondike-agtige marked

ANBEFALINGER: Bilkommissionen anbefaler, at stat og kommuner udnytter udbud med tydelige krav til udbyderne af ladestandere. Samtidig skal elafgiften ensrettes og sænkes markant for elbilsejerne. Det kan blive "et stort bidrag til at fremme elbilismen," vurderer Anders Eldrup. 

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

En markedsbaseret udrulning med statslige- og kommunale udbud, krav om roamingteknologi på nye ladestandere og en markant lavere elafgift er opskriften på succes, når ladeinfrastrukturen skal gøres klar til et kraftigt stigende antal elbiler over de kommende år.

Det er konklusionen af det arbejde, som Anders Eldrups bilkommission afsluttede med et pressemøde fredag formiddag.

"Hidtil har det været et relativt umodent lademarked. Der har været relativt få operatører. Nu med den langsigtede aftale om afgifterne, er der mange, der er interesserede i at stille ladeinfrastruktur op. Derfor skal vi have nogle fastere rammer," sagde Anders Eldrup under præsentationen af den nye rapport.

Her giver bilkommissionen sit bud på, hvordan elladeinfrastrukturen kan øge udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler. 

Svaret er, at stat- og kommuner gennem offentlige udbud skal stille tydelige krav til aktørerne på markedet, så samfundet får den bedste pris på ladestanderne, og forbrugerne får et bedre overblik over priserne hos de enkelte udbydere. 

"Når staten og kommunerne stiller en del af det offentlige rum til rådighed for private, der kan stille ladeapparaturer op, så skal det ske efter udbud. Der skal være en organiseret proces, hvor man byder ud som offentlig myndighed, at her vil vi gerne have nogle ladefaciliteter. Det sikrer transparens og fairness, og det er nødvendigt i det marked, vi ser ind i nu," sagde Anders Eldrup.

Det kræver dog lovændringer, hvis kommunerne skal kunne påtage sig den opgave.

"Kommunerne skal have adgang til at tage betaling fra den højstbydende og adgang til at give et tilskud, hvis det er et udbud, som ikke har aflejret interesse i markedet. Alt det er noget kommunerne ikke kan i dag," sagde Eldrup. 

Vil have markant lavere afgifter
Ud over at anbefale myndighederne at udsætte ladestanderopgaverne for udbud, lægger kommissionen blandt andet op til, at politikerne skal skrue på elafgifterne.

I dag er der nemlig vidt forskellige priser på el til biler, alt efter om man lader hos en privat udbyder eller på sin hjemmeadresse. Og selv her er der forskellige afgifter, da elopvarmede hustande opnår en markant lavere afgift end hjem med andre varmekilder.

Den ubalance skal ensrettes, foreslår kommissionen.  

"Kommissionen skærer tværs igennem og siger, at det ikke kan give mening, at prisen på afgiften, man betaler, skal afhænge af, om man bor i et hus, der er varmet op med el eller varmet op med noget andet," sagde Anders Eldrup, der i rapporten lægger op til en markant afgiftsnedsættelse, så en kwh kun skal koste 0,8 øre. 

Forslaget har ifølge kommissionsformanden den fordel, at det kan øge efterspørgslen yderligere på elbiler.

"Det bliver rigtig billigt at oplade sin bil, når vi går fremover. Yderligere og ud over de incitamenter, der blev lagt ind i afgiftsstrukturen med den store aftale før jul, så er her et stort bidrag til at fremme elbilismen i Danmark," sagde han. 

Du kan se alle anbefalingerne fra bilkommissionen her

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Eldrup

Formand, Innovationsfonden, bestyrelsesmedlem, CIP Fonden, bestyrelsesmedlem, Innargi, bestyrelsesmedlem, Norlys Energi
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1972)

0:000:00