S i EU: Forbud mod salg af fossilbiler kan blive katalysator for grøn innovation

DEBAT: Der er ikke længere plads til business as usual. Vi skal forbyde salget af fossilbiler i EU, så EU også kan blive en grøn stormagt, skriver Marianne Vind (S).

Af Marianne Vind (S)
Medlem af Europa-Parlamentets transportudvalg

I EU-Parlamentet var European Green Deal på alles læber i sidste uge, for nu skulle vi endelig blive klogere på EU-Kommissionens planer for at gøre de grønne ambitioner til virkelighed.

Som medlem af transportudvalget fokuserer jeg særligt på transportsektoren, og det er der god grund til.

Omkring 30 procent af de europæiske udledninger af drivhusgasser kommer herfra, og af disse kommer hele 72 procent fra vejtransporten i form af personbiler, lastbiler og busser. Samtidig er det den eneste sektor i EU, hvor udledningerne fortsat er stigende.

Med andre ord: Vores vejtransport må og skal blive grønnere, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling af vores samfund. Derfor er jeg også glad for at se, at Kommissionen i sit udspil vil begrænse transportsektorens udledninger med 90 procent i 2050.

Ud med fossilbilerne
Et afgørende ben i den plan er at udfase salget af sorte benzin- og dieselbiler så hurtigt som muligt.

Her har dansk socialdemokratisk lederskab været med til at sikre ambitiøse planer på EU-niveau. Klimaministeren og transportministeren har nemlig, siden de trådte til, samlet opbakning fra en lang række EU-lande til at sætte turbo på omstillingen af Europas bilpark.

Vi socialdemokrater ved, at markedet er en stærk motor for teknologisk udvikling, og derfor ønsker vi at spænde markedet for den grønne omstilling.

For det er helt afgørende for fremtidens teknologiske landvindinger, at vi begynder at stille større politiske krav til bilbranchen – og at vi gør det allerede nu. 

Her er business as usual simpelthen ikke en mulighed. Det er tid til at tænke og handle stort. Vi skal ganske enkelt stille kontante krav om at standse salget af diesel- og benzinbiler.

Samtidig skal EU støtte udbygning af ladestationer og udvikling af batteriteknologi og bæredygtigt brændstof. Og ikke mindst skal det være muligt for medlemsstater at gå foran og helt forbyde de sorte køretøjer på egne markeder.

Katalysator for grøn innovation
Når jeg taler med mine politiske kolleger fra andre lande, så møder jeg en del rynken på næsen over det danske forslag. De tror ganske enkelt ikke, at det kan lade sig gøre.

Men jeg skal hilse og sige, at vi heller ikke var mange, der spåede den netop vedtagne vejpakke gode chancer for at blive til virkelighed, da den blev lanceret for nogle år siden.

Så ja, jeg indrømmer gerne, at forslaget er udfordret. Er vi nu også langt nok fremme med elbiler til, at vi kan forbyde salget af benzin- og dieselbiler? Hvad med de store bilfabrikanter? Og vil de store bilproducerende nationer ikke forsøge at bremse forslaget?

Men det helt springende punkt her er at sige, at udfordringerne og tvivlen til trods, så vil en politisk vedtaget udfasning af diesel- og benzinbiler fungere som en stærk katalysator for teknologisk udvikling og grøn innovation. 

EU er et af verdens største markeder, og hvis vi sætter vores købekraft bag vores grønne visioner, så kan vi uden tvivl nå utroligt langt inden 2030. Sådan sørger vi for, at ikke blot Danmark, men hele Europa kan blive en grøn stormagt.  

Forrige artikel Vognmænd til ITD: I slår bunden ud under danske vognmænd og chauffører Vognmænd til ITD: I slår bunden ud under danske vognmænd og chauffører Næste artikel Realdania: Collective impact giver lang­sigtede løsninger på store udfordringer Realdania: Collective impact giver lang­sigtede løsninger på store udfordringer