Engelbrecht kaldes i hastesamråd om tilbageholdte klimaberegninger

Transportminister Benny Engelbrecht er kaldt i åbent samråd for at forklare, hvorfor han under forhandlingerne om Infrastrukturplan 2035 afviste eksistensen af beregninger af klimaeffekten af en række infrastrukturprojekter. Det sker efter, at flere medier har afsløret, at beregningerne fandtes. 

Foto: Ólafur Steinar/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Alvoren vokser for transportminister Benny Engelbrecht (S), der over weekenden er blevet kaldt i hastesamråd om tilbageholdte klimaberegninger under sidste års forhandlinger om en ny infrastrukturplan.

Det sker efter, at medierne MobilityWatch og Ingeniøren har kunnet afsløre, at transportministerens forklaringer om, at der ikke eksisterede beregninger af CO2-udslippet i forbindelse med anlæg af konkrete vej- og jernbaneprojekter ikke var retvisende.

Under forhandlingerne havde både medlemmer af transportudvalget og flere medier gentagne gange efterspurgt netop den type beregninger, men dengang lød det fra transportministeren, at tallene ikke eksisterede.

Men det passede ikke.

Tværtimod havde Vejdirektoratet brugt store dele af et år på at regne på klimaeffekten af en række af de projekter, der indgik i forhandlingerne om den mere end 160 milliarder kroner store plan for infrastrukturprojekter, der strækker sig helt frem til 2035, skriver Ingeniøren.

Bred kritik

Sagen vækker kritik fra en stribe af Folketingets partier, der overfor Ingeniøren og MobilityWatch udtrykker stærk bekymring over ministerens ageren.

“Når man ikke lægger kortene på bordet i en forhandling, hvor vi sidder og skal bevilge milliarder til en række projekter og har spurgt ind til det, så er det da meget mærkeligt. Det er kritisabelt, og det vil vi have en nærmere forklaring på, inden jeg nu farer hårdere frem,” siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen til Ingeniøren.

Kritikken går igen hos regeringens støttepartier, hvor flere politikere har rejst kritikken på sociale medier.

“Det er meget alvorligt. Det går simpelthen ikke at tilbageholde centrale klimatal, for at få sit eget forslag til at se grønnere ud end det egentlig er. Det ligner greenwashing af værste skuffe og en meget alvorlig sag,” skriver Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, i et opslag på Facebook.

Partiet Frie Grønne trak allerede i begyndelsen af sidste uge samrådskortet, efter at MobilityWatch havde beskrevet de tilbageholdte CO2-beregninger.

Også i støttepartiet SF savner man en forklaring fra ministeren. 

Læs også

Engelbrecht: Upræcise tal

Transportministeren har hidtil forklaret, at de beregninger af CO2-effekten fra de konkrete vej- og baneprojekter, som Vejdirektoratet havde udarbejdet, ikke var pålidelige nok til at blive udleveret til Folketinget eller den resterende offentlighed.

"I det ministerielle forberedende arbejde med Infrastrukturplan 2035 blev der arbejdet på at opgøre CO2 fra anlæg og vedligehold. Det blev dog i sidste ende vurderet, at beregningerne ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter," skriver han i en kommentar til Ingeniøren.

Ministeren har også på Twitter forklaret sig overfor Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen. Her lover han samtidig yderligere svar på det endnu ikke kalendersatte samråd samt på et lukket møde i forligskredsen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00