Fransk togproducent om brinttog i Danmark: En oplagt mulighed

INTERVIEW: Den franske togproducent Alstom opfordrer danske politikere til at overveje brinttog, når der inden længe skal forhandles om omstillingen af de danske toglinjer.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-SchlegelBirk Sebastian Kotkas

Brinttog er i dag der, hvor dieseltog var for 50 år siden

Thierry Best
CCO, Alstom

Hele Europa står over for en massiv omstilling af togsektoren, når EU-landenes i alt 12.000 dieseltog skal udskiftes til mere bæredygtige alternativer i de kommende årtier.

Og her har Danmark lige nu en oplagt mulighed for at skubbe på den grønne omstilling, når den danske infrastrukturplan for de næste ti år skal forhandles på plads.

Det fremhæver den franske toggigant Alstom, som Altinget har besøgt på deres danske hovedkontor i Københavns Nordhavn, hvor deres 150 ansatte holder til. De håber, at Danmark vil investere i deres nye brinttog – som led i den tiårige plan.

Dokumentation

Brint som brændstof
Typisk er nutidens brint produceret ved hjælp af fossile brændsler og kaldes derfor sort eller grå brint. Mens fremtidens grønne brint bliver produceret ved hjælp af elektricitet fra vedvarende energikilder, så findes der principielt også en mellemting. Blå brint kan fremstilles på basis af naturgas, hvis CO2 trækkes ud og lagres i undergrunden.

Kilde: Dansk Energi

Alstom
Siden 1999 har Alstom leveret mere end 230 tog til Danmark, heriblandt S-togene i Hovedstadsområdet og flere regionaltog rundt om i landet. I Europa har Alstom leveret over 4.500 tog over de sidste 8 år.

I øjeblikket er Alstom ved at implementere det nye europæiske signalsystem (ERTMS) i over 350 danske tog og på 800 kilometer jernbane i det østlige Danmark. Det nye signalsystem bliver over de kommende år etableret over hele Europa og skal blandt andet øge sikkerhedsniveauet på skinnerne og i sidste ende bidrage til flere tog til tiden.

Danmark er det første land i Europa, som udruller hele systemet i hele landet. Det er Banedanmark, som leder projektet, og Alstom installerer signaludstyr i hele togflåden og lægger signaludstyret langs alle skinner øst for Lillebælt. Det nye signalsystem kommer til at stå helt færdigt i 2030.

Kilde: Alstom Danmark


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00