Debat

Havne: Togfonden er for provinsiel

TRANSPORTDEBATTEN: Danmark skal kobles på det europæiske lokomotiv, så vi ikke ender som et infrastrukturelt appendiks, skriver Uffe Steiner Jensen, der er formand for Danske Havne.
Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne.
Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne.
Bayar Tarik Fattah

Jeg studerer idræt på Københavns Universitet. Jeg er tilknyttet Altinget | Sundhed og Altinget | Transport.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Uffe Steiner Jensen
Formand for Danske Havne

Danmark taber international konkurrenceevne, blandt andet fordi vores infrastruktur ikke kan følge med. Derfor må Togfonden DK ikke blive en provinsiel løsning, hvor vi kobler os af Europa. Nye togløsninger skal være mere end timedrift mellem 4 danske byer.

Der skal være noget arbejde at rejse efter
Husk busforbindelserne, husk Kattegatforbindelsen, husk priserne, husk godset.... I Altinget.dks debat om Togfonden DK og dens videre skæbne handler det meste ikke om, hvad vi får, men hvad der mangler. Det kan efterlade én med det indtryk, at det er en for snæver løsning. En løsning, der tilgodeser de få, og som glemmer de visionære løsninger.

Det er måske selve præmissen, der er alt for snæver. Fokus er lagt på den tværgående, nationale trafik for passagerer. Passagererne skal kunne bo i Aalborg og arbejde i Aarhus eller omvendt. De skal også komme mindst lige så hurtigt frem, som hvis de havde taget deres egen bil. Men der skal jo være noget arbejde at rejse efter!

Danmark skal kobles på det europæiske lokomotiv
Rundt omkring i Europa kobler man jernbanenettet sammen til et europæisk netværk. Et netværk, der løser en transportopgave i forhold til både passagerer og gods. Et netværk, der kobler transportformer sammen, så de får en bedre udnyttelse, også ud over landets snævre grænser. Et netværk, der bruger den infrastruktur, der er. Et netværk, der også bruger havnene aktivt. Præmissen i Europa er, at forbedringer i infrastruktur skal optimere de europæiske transportforbindelser til andre lande og sikre konkurrencedygtigheden. Danmark skal kobles på det europæiske lokomotiv, så vi ikke ender som et infrastrukturelt appendiks.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget l Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
Fra 3. september og en måned frem handler første udgave af Transportdebatten om regeringens togfond.

BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Danmark følger ikke med
World Economic Forum offentliggjorde 4. september 2014 deres årlige opgørelse over landenes konkurrencedygtighed: Global Competitive-ness Report 2013-2014. Det er bekymrende læsning. På fem år er Danmark faldet fra en 3. plads til en 15. plads i økonomisk styrke ud af de i alt 143 lande. Den overordnede danske infrastruktur ligger på en 23. plads. Danske havne holder til på en 14. plads. Det er ikke rigtig skidt, men det var langt bedre for bare ganske få år siden. Vi er måske ikke blevet dårligere, men de andre er blevet meget bedre.

Danmark følger bare ikke med. Skal Danmark tilbage i toppen, skal infrastrukturen bidrage til en forbedret konkurrenceevne. En konkurrenceevne, der skal række ud i verden. Så er det ikke nok med provinsielle togfonde, så toget er rart og bekvemt, når vi skal rejse rundt i kongeriget. Så er det, vi skal kigge ud og koble os på Europa. Sammenhængen til de europæiske jernbaner skal sikres. Sammenhængen mellem transportformerne skal sikres.

Vi skal tænke klogt
Penge, tid og forsyningssikkerhed er de vigtigste konkurrenceparametre. Masser af gods behøver ikke at være fremme hurtigst muligt. Så længe det er fremme, når det skal bruges. Derfor skal vi tænke klogt og i sammenhæng, så vi bruger de ressourcer, der er. Havnene er naturlige knudepunkter, hvor transporten kan kobles sammen, og havnene ligger her allerede. De rækker ud i verden. De er porten mod verden. Så hvis jernbanen også orienteres ud i verden, er der gode muligheder for at få skabt en mere sammenhængende og mere konkurrencedygtig infrastruktur.

Danmark skal kobles på det europæiske lokomotiv, så vi ikke ender som et infrastrukturelt appendiks.

Uffe Steiner Jensen
Formand for Danske Havne

Transportminister Pia Olsen Dyhr har netop udtalt, at "transportområdet må ikke bare handle om en vej, en bane eller cyklister. Transportområdet skal gøres langt mere sammenhængende. Området skal gøres hipt". Danske Havne ser gerne, at transportområdet og dermed også Togfonden DK bliver mindre provinsielt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Uffe Steiner Jensen

Bestyrelsesformand, Naturbydelen Ringkøbing K, bestyrelsesmedlem Holstebro-Struer Havn, bestyrelsesmedlem Haderslev Boligselskab
Civilingeniør (Polyteknisk Læreranstalt 1975)

0:000:00