Hedegaard udsætter slagsmål med bilindustri

INTERVIEW: De nye CO2-krav til biler er ikke helt så skrappe, som den danske regering ønsker, men klimakommissær Connie Hedegaard gemmer det helt store slagsmål med industrien til 2025-målene.
Klimakommissær Connie Hedegaard vil sikre, at de skærpede CO2-krav til biler kommer igennem hurtigt, og udskyde yderligere stramninger og politiske slagsmål til forhandlingerne om 2025-målene.
Klimakommissær Connie Hedegaard vil sikre, at de skærpede CO2-krav til biler kommer igennem hurtigt, og udskyde yderligere stramninger og politiske slagsmål til forhandlingerne om 2025-målene.Foto: Rasmus Nielsen/Altinget.dk
Agnete Finnemann Scheel

På trods af de danske ønsker om strammere CO2-krav til personbiler er forhandlingerne i EU det muliges kunst. Det fortæller klimakommissær Connie Hedegaard, der har mærket bilindustriens massive lobbypres for at få lempet på de nye regler for bilers forurening.

"Vi kunne godt tage et kæmpestort slagsmål om at skærpe målene yderligere med den risiko, at vi så ikke får det igennem politisk," siger Connie Hedegaard.

Ifølge klimakommissæren kunne det potentielt betyde, at forhandlingerne ville tage årevis. Connie Hedegaard har i stedet opnået et kompromisforslag, der skal sænke bilparkens gennemsnitlige CO2-udledning i 2020 til 95 g pr. kilometer mod de nuværende 130 g pr. kilometer i 2015.

"Mine tanker har været: Lad os nu få passet de 95 gram ind. Det kan industrien godt klare. Derefter gælder det målsætningen fra 2020 - og lad os så i øvrigt komme hurtigt videre med dem. For det næste, jeg tager fat i, er, hvad der så skal gælde for 2025," siger Connie Hedegaard til Altinget.dk

"Mine tanker har været: Lad os nu få passet de 95 gram ind. Det kan industrien godt klare. Derefter gælder det målsætningen fra 2020 - og lad os så i øvrigt komme hurtigt videre med dem. For det næste, jeg tager fat i, er, hvad der så skal gælde for 2025."

Connie Hedegaard
EU's klimakommissær

Dermed når det ene slagsmål knap nok at blive blæst af, før det bliver afløst af det næste. Arbejdet med 2025-målene skal nemlig i gang inden udgangen af 2012.

Den traditionelle ballade med bilindustrien
Europa-Parlamentet har allerede bakket 2020-forslaget op med et klart flertal, og målsætningen om de 95 gram er da også varslet i den eksisterende lovgivning fra 2009. Derfor vurderer kommissæren, at udspillet er realistisk og vil gå igennem, men ikke uden den næsten traditionelle "trummerum" med bilindustrien.

"Selvfølgelig vil de slå sig i tøjret og lobbye kraftigt imod det. Det gjorde ikke mindst de tyske bilproducenter før sommerferien," siger Connie Hedegaard.

Et lobbypres, som hun nu forventer, vil blive flyttet fra kommissionsmedlemmerne over til medlemslandene.

"Den helt store knast bliver, om kredsen af medlemsstater vil bakke forslaget op," siger klimakommissæren.

Det er særligt den tyske bilindustri, som frygter for, at det bliver væsentligt dyrere at producere de store biler, men ifølge kommissæren er det ikke længere alene et spørgsmål om at være grøn og gå forrest.

Det handler også om at sænke forbruget af den dyre importerede olie. Målet er også i fremtiden at kunne konkurere med Asien på de energieffektive biler.

"Fremtiden vil ikke først og fremmest byde på flere forurenende biler - det fremtidige marked vil gå til dem, der kan lave nogle ekstremt energieffektive biler," siger Connie Hedegaard.

Ikke ambitiøst nok
I de grønne organisationer er man dog ikke tilfreds med Kommissionens forslag. Her mener man, at forslagets nye mål for CO2-emissioner fra biler i det store billede ikke kommer til at betyde noget for den grønne omstilling. Bilproducenterne vil kunne nå målene med de teknologier, der allerede er til rådighed for traditionelle forbrændingsmotorer, hedder det for eksempel i et høringssvar fra blandt andre Det Økologiske Råd og Greenpeace.

De ønsker, at grænsen for CO2-udslippet for biler skal ned på 80 g pr. kilomter i 2020 og opfordrer EU-Kommissonen til at arbejde mod 60 g pr. kilometer i 2025.

Også regeringen har meldt ud, at den vil presse på for, at man er endnu mere ambitiøse i den kommende lovgivning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Connie Hedegaard

Formand, Concito & KR Foundation, OECD’s Round Table for Sustainable Development
cand.mag. i historie og litteraturvidenskab (Københavns Uni. 1991)

0:000:00