Helveg: Billigere løsning med transporten i CO2-kvotesystemet

CO2: Klimareguleringen bliver en mindre økonomisk byrde, hvis transportsektoren bliver indlemmet i EU's CO2-kvotesystem, lyder det fra klimaministeren. Vismændene roser forslaget, mens Det Økologiske Råd er bekymret. Ifølge klimakommissær Connie Hedegaard har Danmark mulighed for at gå solo i spørgsmålet.

Der kan være gode grunde til at indlemme transportsektoren i EU's kvotesystem, lyder det fra klimaministeren og miljøvismand.<br>
Der kan være gode grunde til at indlemme transportsektoren i EU's kvotesystem, lyder det fra klimaministeren og miljøvismand.
Foto: Colourbox.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

I praksis vil det fritage transportsektoren fra opmærksomhed.

Christian Ege
Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd

Regeringen arbejder aktivt på, at transportsektoren i fremtiden skal være en del af EU's CO2-kvotesystem. Det er en relativt ny kurs fra Danmark, og klimaministeren peger på, at det handler om at reducere CO2 billigst muligt. 

"Vi ønsker en ambitiøs klimapolitik i EU, der skal udmøntes på en omkostningseffektiv måde. Regeringen har opfordret Kommissionen til at overveje at udvide kvotesystemet nærmere, herunder med transport," skriver klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) i en mail til Altinget, hvor han også peger på, at idéen også gælder landbrugssektoren.

Spørgsmålet er på dagsordenen, når han fredag skal i Europaudvalget. Her skal han blandt andet orientere Folketingets partier om de verserende forhandlinger om rammen for EU's klimapolitik frem mod 2030, som han skal blive endeligt enig med sine europæiske kolleger om i slutningen af oktober. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00