Debat

IT-Branchen og Dansk Erhverv: Økonomisk vækst i byerne kræver flere mobilitetsmuligheder

Mobilitet i byerne kan ikke baseres på en eller meget få transportformer, hvis der skal skabes økonomisk vækst. Der er behov for, at el-cykler og -løbehjul igen bliver en integreret del af bybilledet - men det kræver et tæt og langsigtet samarbejde, skriver IT-Branchen og Dansk Erhverv.

Flere partnerskaber til elcykler og -løbehjul er nødvendige for at styrke mikromobiliteten i byerne, skriver IT-Branchen og Dansk Erhverv.
Flere partnerskaber til elcykler og -løbehjul er nødvendige for at styrke mikromobiliteten i byerne, skriver IT-Branchen og Dansk Erhverv.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Bjørn Borre
Jesper Højte Stenbæk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En vigtig drivkraft for vækst, ikke mindst efter corona, er transport i alle dens former.

Især kalder mobilitet i byerne på gode løsninger. 

Vi medgiver, at især løbehjulene kom svært fra start.

Bjørn Borre og Jesper Højte Stenbæk
Hhv. direktør for forretning og medlemsservice, IT-branchen og fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv

For at skabe økonomisk - og for den sags skyld social fremgang - er vores byer nødt til at omfavne alle former for bymobilitet, herunder mikromobilitet. 

Mikromobilitet defineret i bred forstand som lette køretøjer såsom cykler og løbehjul, især elektriske, der kan lejes eller lånes til kortvarig brug i byerne.

Vi medgiver, at især løbehjulene kom svært fra start, fordi mange nye operatører faldt over hinanden for at vinde markedsandele og dumpede et stort antal af deres køretøjer på vores gader uden aftalte, langsigtede eller koordinerede planer med lokale myndigheder.

Der manglede planer for, hvordan man ville håndtere sikker drift uden gener for eksempelvis fodgængere i forhold til uhensigtsmæssig parkering, henkastede løbehjul med mere.

Disse startudfordringer var på vej til at blive håndteret i dialog mellem selskaberne og myndighederne.

Der er åbnet for en udbudsproces, som åbner for, at løbehjulene igen kan komme tilbage.

Bjørn Borre og Jesper Højte Stenbæk
Hhv. direktør for forretning og medlemsservice, IT-branchen og fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv

Et tøbrud på vej
Desværre nåede udfaldet at blive, at der de facto blev helt lukket ned for el-løbehjul, selvom operatørerne gerne ville løse de nævnte udfordringer.

Samtidig havde rigtig mange københavnere taget løbehjulene til sig og var blevet glade for den mobilitet og fleksibilitet, de kunne give til den daglige transport rundt i byen.

Det ser dog ud til, at der er et tøbrud på vej. Der er åbnet for en udbudsproces, som åbner for, at løbehjulene igen kan komme tilbage.

Dog er der et par knaster i udbuddet, som kalder på et hejst flag. Det ser ud til, at det kun kan blive én, eller i bedste fald et par operatører, der kan drive en begrænset service.

Det vil sige med dårlige muligheder for parkering og lav tilgængelighed for brugerne samt en afledt forretning, der hverken er attraktiv for selskaberne eller godt for deres kunder, når de skal bevæge sig rundt – nu alene i udkanten af byen.

Operatørerne er samarbejdsvillige
Og så ryger barnet jo stadig ud med badevandet. Hvis man ikke rigtig kan komme ordentlig rundt med løbehjulene, så er det jo ikke hensigtsmæssigt at have dem stående rundt omkring i udkanten af byen.

De fleste virksomheder bag løbehjulene har gjort - og vil stadig meget gerne gøre - en reel og oprigtig indsats for at afhjælpe opstartsfejlene og blive aktive partnere i bytransport-matrixen. 

I byer som London, Dublin, Paris og Stockholm samarbejder operatørerne med synshandicappede foreninger om bedre tilgængelighed i byrum for sårbare grupper.

Og - ligesom cykeloperatørerne - samarbejder de med cykelforeninger om bedre cykelinfrastruktur i byer og mod at tage gaderne tilbage fra privatejede biler - til fordel for mikromobilitetsmuligheder såsom cykling, el-løbehjul og -cykler. 

Derudover går de sammen med ngo'er, for eksempel det svenske 2030-sekretariat og Fossile-Fri Sverige, for at arbejde sammen om at nå klimamålene i 2030.

At skabe mobilitet i de begrænsede rum i vores byer kræver samspil mellem supplerende transportformer. 

Bjørn Borre og Jesper Højte Stenbæk
Hhv. direktør for forretning og medlemsservice, IT-branchen og fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv

Transportens udvikling kræver samarbejde
Overraskende partnerskaber kan være nødvendige for at skabe sund og grøn balance i en cykelby som København. Det vil vi og operatørerne gerne arbejde for - også her til lands.

Og vi håber på at se flere platforme for eksempelvis elektriske løbehjul, der arbejder sammen med cykelorganisationer for at få flere og mere sikre cykelstier og bedre parkeringsmuligheder.

Derudover er flere samarbejder mellem udbydere af mikromobilitet og ”Ride-sharing”-virksomheder, der går sammen om at levere sømløse transportmuligheder i samarbejde med busser, tog, metro og den offentlige transport, også noget, vi ser for os.

Sådanne myriader af mulige samarbejder er efter vores mening vejen frem. 

Mobilitet i byerne kan ikke baseres på en eller meget få transportformer. At skabe mobilitet i de begrænsede rum i vores byer kræver samspil mellem supplerende transportformer. 

Vi ved, der er en fremtid for disse transportformer – især nu, hvor børnesygdommene netop var kureret, og vejen er banet for vokseværk. Så lad os sammen styrke mobiliteten i de danske byer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00