Debat

ITD: Myndighedskontrol af arbejdstid vil få uoverskuelige konsekvenser for den danske fødevaredistribution

Det ikke er muligt at opretholde det nuværende system for distribution af fødevarer, hvis lovforslaget om myndighedskontrol af arbejdstid gennemføres. I stedet vil det skabe et stort pres på forsyningskæderne, skriver ITD.

Der har hidtil ikke været nogle problemer med at mange lastbilchauffører arbejder meget. Men det bliver der nu, hvis myndighederne skal til at føre kontrol med arbejdstid, skriver ITD.
Der har hidtil ikke været nogle problemer med at mange lastbilchauffører arbejder meget. Men det bliver der nu, hvis myndighederne skal til at føre kontrol med arbejdstid, skriver ITD.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jens Hvid Bang
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark foregår distributionen af fødevarer om natten. Det er der masser af gode grunde til.

Der er hensynet til temperaturer på fødevarer, hensynet til at undgå trængsel, så varerne kan komme hurtigt frem og hensynet til hele fødevarekæden og produktionen.

Men det system kommer nu under gevaldigt pres fra en uventet kant i form af et lovforslag fra regeringen. I forslaget vil man indføre en myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne for chauffører og selvkørende vognmænd.

Med forslaget vil chauffører og selvkørende vognmænd fremover - som de eneste grupper på det danske arbejdsmarked - blive underlagt en myndighedskontrol af deres arbejdstid.

Regeringen foreslår altså at indføre et nyt system, hvor politiet og Færdselsstyrelsen skal til at føre kontrol med den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid, pauser og natarbejde. Efter planen skal lovforslaget træde i kraft allerede den 21. maj 2022.

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har tidligere undersøgt forskellige arbejdsgruppers gennemsnitlige arbejdstid. Deres undersøgelser har vist, at lastbilchauffører er den arbejdsgruppe, der arbejder mest med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mellem 46 og 47 timer.

Til sammenligning er den gennemsnitlige arbejdstid for alle jobgrupper på cirka 37 timer om ugen.

Presset på forsyningskæderne
Hvis lovforslaget vedtages, vil det i praksis betyde, at mange lastbilchauffører skal til at arbejde mindre. Det kommer til at ramme fødevaredistributionen om natten hårdt, da myndighederne fremover vil kontrollere, at der ikke må arbejdes mere end ti timer indenfor hver periode på 24 timer, hvis der arbejdes om natten.

Men ti timer er langt fra nok til at sikre distributionen af fødevarer i hele Danmark. Her kan modargumentet så være, at der bare kan ansættes nogle flere chauffører og sættes nogle flere biler ind.

Hvis lovforslaget vedtages, vil det i praksis betyde, at mange lastbilchauffører skal til at arbejde mindre

Jens Hvid Bang
Politisk chefkonsulent ved ITD

Men der er hverken ledige chauffører eller ledigt materiel til rådighed, og det vil også presse prisen på fødevarer yderligere op. Det er det sidste, vi har brug for i den nuværende situation med historisk store prisstigninger og inflation.

I ITD har vi estimeret, at der mangler op imod 10.000 lastbilchauffører bare i Danmark, og på europæisk plan er manglen historisk høj.

Det skaber et stort pres på forsyningskæderne, og det er jo netop presset på forsyningskæderne, der er med til at drive inflationen op, og gøre det dyrere at være dansker i øjeblikket.

Det seneste rekrutteringssurvey fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser da også, at branchen er voldsomt presset.

Undersøgelsen viser, at de tre stillingsbetegnelserne, som det lige nu er sværest at rekruttere nye medarbejdere til, er lastbilchauffører til specialtransport, tømrere og lastbilchauffører til distribution og fragt. To ud af tre af topkategorierne er altså lastbilchauffører.

Problemer med lange arbejdstider
I transportbranchen har man altid kørt efter køre- og hviletidsreglerne, som er garanten for, at alt kørsel sker forsvarligt og uden fare for trafiksikkerheden.

I ITD hjælper vi hver dag virksomhederne med at sikre, at de overholder køre- og hviletidsreglerne.

Hvis vi sætter de nye regler om arbejdstid ned over data og laver en prøvekørsel for at se på potentielle overtrædelser, så lyser alting rødt, og vi kan se tusindvis af potentielle overtrædelser i data.

Læs også

De skyldes kort og godt, at det ikke er muligt at opretholde det nuværende system for distribution af fødevarer, hvis lovforslaget gennemføres.

Alligevel ser lovforslaget ud til at blive vedtaget med bredt flertal, og selvom der er stillet en lang række spørgsmål under behandlingen om blandt andet konsekvenserne for erhvervslivet, så påstår transportminister Trine Bramsen (S), at lovforslaget ikke vil få erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det er simpelthen ikke rigtigt.

Det er selvfølgelig en tilståelsessag, at mange lastbilchauffører arbejder meget. Det gør de, fordi de godt kan lide deres job, fordi de kan tjene godt på det, og fordi det er den eneste måde, hvor vi kan sikre friske varer på hylderne.

Det har der hidtil ikke været nogle problemer med. Men det bliver der nu, hvis myndighederne skal til at føre kontrol med arbejdstid.

I ITD opfordrer vi derfor regeringen og Folketinget til at få ændret lovforslaget, så det ikke får unødige konsekvenser for forsyningssikkerheden, og så danskerne kan få friske varer på hylden. Lovforslaget skal efter planen tredjebehandles i Folketinget den 12. maj og er sat til at træde i kraft den 21. maj

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Hvid Bang

Kommunikations- og sektorchef, Dansk PersonTransport
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2016)

0:000:00