ITD: Regeringen skal vise sin model for kørselsafgifter frem nu

DEBAT: Det er ikke muligt gå ind i en kvalificeret diskussion om indførsel af vejafgifter, når regeringen ikke har lagt sit forslag til en model klart frem. Det bør derfor ske hurtigst muligt, skriver Henriette Kjær.

Af Henriette Kjær
Politisk chef i ITD – brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Regeringen har præsenteret sit forslag til, hvordan CO2-udledningen fra vejtransportsektoren kan reduceres med en million ton frem mod 2030. Forslaget indeholder en række initiativer, herunder et forslag om at indføre CO2-differentierede kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, der kører i Danmark.

Indførslen af vejafgifter for lastbiler har længe været en politisk varm kartoffel, som man ikke har turdet røre ved eller diskutere. Derfor er det også vigtigt, at regeringen nu lægger alle hensyn og beregninger frem i forhold til indførsel af en sådan afgift.

ITD har sammen med den øvrige vejtransportbranche aktivt støttet op om den grønne omstilling og er i forbindelse med regeringens klimapartnerskab for landtransport kommet med flere konkrete forslag til, hvordan den grønne omstilling kan finde sted.

Modellen skal frem i lyset
Derfor skylder regeringen også branchen at fortælle åbent og ærligt, hvordan man forestiller sig, at branchen skal bidrage til den grønne omstilling. Vi kan simpelthen ikke gå ind i en kvalificeret diskussion om indførsel af vejafgifter, når regeringen ikke har lagt sit forslag til model klart frem.

I ITD har vi længe ønsket at få diskussionen om vejafgifter bragt til bordet, så vi kan få en reel diskussion om, hvordan den tunge transport kan bidrage aktivt til, at vi kommer i mål med den ambitiøse målsætning om at mindske CO2-udledningen med 70 procent i Danmark inden 2030.

Den diskussion kan vi kun få, hvis regeringen spiller med åbne kort, og det kan ikke være rigtigt, at vi ikke må se regeringens forslag. Derfor har vi brug for, at regeringen lægger sin model og beregningerne bag åbent frem nu.

Forrige artikel SLD: Transportsektoren bør ikke blankt afvise intelligente vejafgifter SLD: Transportsektoren bør ikke blankt afvise intelligente vejafgifter Næste artikel Aktører: Lad os afprøve roadpricing i et stort pilotprojekt Aktører: Lad os afprøve roadpricing i et stort pilotprojekt