Jarl Cordua: Frygten for Lamborghini-reformen

KOMMENTAR: I sagen om bilafgifterne forsøger DF at camouflere allerede givne indrømmelser fra regeringen som "politiske krav" for at få forhandlingerne til at fremstå så besværlige som muligt. DF-toppen kæmper for ikke i offentligheden at stå tilbage for en LA-sejr på området. Alt det tager sin tid.

Da erhvervsminister Brian Mikkelsen i sidste måned – grebet af begejstring – skulle forklare pressen, hvorfor hans forslag om en aktiesparekonto var sådan en fremragende idé, fremdrog han eksemplet om, at alle danskere så med tiden ”for eksempel kunne købe en Lamborghini, hvis de altså havde lyst til det”.

Med et trylleslag havde den ellers på papiret erfarne minister fået afsporet sin egen dagsorden, regeringens generelle dagsorden og i det hele taget i rigeligt mål fået bekræftet regeringskritikeres formodning om, at VLAK-regeringen i al dens verdensfjernhed næsten udelukkende er sat i verden for at forbedre livsvilkårene for folk i whiskybæltet, frem for at interessere sig for de almindelige danskeres umiddelbare behov. Til det indgår ikke ejerskab af grotesk kostbare italienske sportsvogne. Alene tanken er uhørt udenfor Richelieu Allé i Hellerup, dvs. i det stadigt overvejende luthersk tænkende Danmark. Ordet ”klodset” rækker ikke i beskrivelsen af ministerens indfald.

På den baggrund er det for VLAK-regeringens efterhånden notorisk utro støtteparti, Dansk Folkeparti, til gengæld gefundenes fressen og til perfektion at kunne spille rollen som det store korrektiv til regeringens politik, hvor man rigtigt kan finde millimetermålebåndet og dommerhatten frem for at sikre sig, at ”de rige” nu endelig ikke får for meget ud af de kommende reformer af bilafgifter og indkomstskatter, som regeringen har lagt op til.

I de aktuelle forhandlinger om bilafgifterne har DF længe slået sig i tøjret for at indgå en aftale med regeringen, netop fordi partiet ikke vil stå i en situation, hvor man lægger stemmer til, at især luksusbiler bliver billigere.

Dertil kommer naturligvis også det nøjeregnende regnskab hos DF, hvor man helst ikke skal stå tilbage for det for tiden ellers pænt underspillede regeringsparti Liberal Alliance, idet enhver sænkning af bilafgifterne af medier og iagttagere bliver udlagt som en gevinst til de nye arvefjender i LA, hvorimod det modsatte vil bone ud som en indrømmelse til DF. Også selvom målinger viser, at DF's egne vælgere faktisk gerne ser bilafgifterne sænket.

I offentligheden trives den voksende utålmodighed med politikerne, hvor man må forstå på bilimportører og bilforhandlere og deres mange betalte advokater rundt omkring, at bilbranchen i virkeligheden er en særlig politisk forfulgt og udsat minoritet i samfundet, og hvor den uforudset langvarige politiske proces, der naturligvis har sat købelysten blandt kunderne på pause, beskrives som intet mindre end ”uanstændig”.

Gad vide hvilke ord man så vil bruge den dag, dansk politik af mere livstruende ting bliver obstrueret af helt andre grunde end egentlig politisk uenighed og en sædvanlig omend langvarig politisk proces?

Imens bilforhandlerne i Danmark nogle dage endnu må sy lapper i deres blankslidte sælgerhabitter og gå sultne i seng, så kan man i dag i Børsen på side 18 pludselig se DF-finansordfører René Christensen (der oven i alt det, han går og laver på Christiansborg, også har tid til at være borgmesterkandidat i Guldborgsund Kommune) tone frem i avisen med den åbenbart banebrydende idé, at registreringsafgiften på en bil ”efter krav fra DF” kan blive sendt ned under 100 procent. Forudsætningen er dog, at bilen skal være grøn og – læg lige mærke til det – hvis bilen holder sig under en pris på 400.000 kroner.

Mon ikke det, som René Christensen i dag ”kræver” i Børsen, i virkeligheden omtrent svarer til det kompromis, som i nogen tid er blevet forhandlet i kulisserne, til trods for at DF’eren i går forklarede, at politikerne blot sad og kiggede på hinanden, mens tiden gik, uden at noget skete i forhandlingerne?

Hvis man har lidt kendskab til forhandlingsprocesserne på Slotsholmen, så er det normalt ikke økonomer i DF's sekretariat, der sidder og laver beregninger som dem René Christensen pludselig skitserer i dag i Børsen. Det, som DF's finansordfører beskriver, er essensen af den beregnede model, som har indgået i de uformelle forhandlinger, hvor notater med modelberegninger er røget frem og tilbage mellem Finansministeriet og beslutningstagerne i DF.

DF krævede i første omgang, at man skulle indfase bilbranchens ”tekniske afgift”, men den har regeringen afvist af tre grunde:

  1. Skatteministeriet kan ikke administrere den, hævder de.
  2. De rigtigt dyre biler bliver relativt meget billigere, fordi de alt andet lige er sikrere og mere miljørigtige.
  3. Bilforhandlerne scorer en uforholdsvist stor avance i forhold til gevinsten til bilkøberne, hvilket ikke fylder meget i den offentlige diskussion, hvor man som bekendt gerne holder sig til at diskutere, om et afgiftsforslag præmierer grønne biler på bekostning af ”sorte” biler, og om luksusbiler, som for eksempel Brian Mikkelsens Lamborghini, nu bliver meget billigere.

Plan B er så at lave en ”hybridafgiftsmodel”, som dels nedsætter afgiften generelt, og så lave let administrerbare fradrag for sikkerhed og miljømæssige egenskaber. Men altså ikke for biler på over 400.000 kroner.

Kan det resultat så kaldes en sejr for DF? Eller er det i sidste ende en for stor sejr for LA? Det er kernen i overvejelserne – hos DF. Regeringen er såmænd klar.

Men derfor kan man da godt, som René Christensen, opstille ”deadline” for forhandlingsudløb og lave maksimal støj for at få hele processen til at se meget svær ud, så alle kan forstå, at reformen nødvendigvis skal ”tages med tang”.

-----

Jarl Cordua er liberal-borgerlig, politisk kommentator og vært på radioprogrammet "Cordua & Steno" på Radio24syv. Hver onsdag skriver han klummen 'Liberale Brøl' i Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Jarl Cordua: Det ender med en hybrid-bilafgift Jarl Cordua: Det ender med en hybrid-bilafgift Næste artikel Kraka: Stigende pendling og trængsel skaber udfordringer på vejene Kraka: Stigende pendling og trængsel skaber udfordringer på vejene
  • Anmeld

    Henrik Dalgaard

    Corduas gætterier

    Venstres propagandamand i altinget slåe til igen.

    Gætter Cordua, eller sidder han med ved forhandlingerne? Meget tyder på en helt tredje mulighed.
    Cordua har givet sine kilder, problemet er bare at kilderne har en slagside, der flugter med Corduas i forvejen ukritiske tilgang til regeringen.

  • Anmeld

    Jarl Cordua · Iagttager

    Ugens gæst

    Jeg kan se at du skriver hver uge, hvor budskabet er det samme: 1. Du vil ikke forholde dig til substansen eller komme med et eneste modargument. 2. Du forsøger at skabe tvivl om min troværdighed og søsætte nøjagtig den samme konspirationsteori. Det er fint nok. Det må være ramme godt siden I piber så meget. Det er jeg meget tilfreds med.

    Vi ses i næste uge, hvor du kan lave en copypast af det du skrev i denne uge, Dalgaard.

  • Anmeld

    Henrik Dalgaard

    Konspirationsteorier

    Nu vi er inde på det med konspirationsteori, hvem er I?

    Jeg forventer at altinget er et relativt politisk organ. Du kan eventuelt gennemgå sine analyser de sidste to år. De tegner ikke et billede af en regering der gang på gang har måtte pakke planerne sammen.

    Dine let gennemskuelige forsøg på at udstille DF, resulterer i en ensidig agitatorisk form, der med tiden bliver stadig vanskeligere at tage alvorligt.

  • Anmeld

    Jarl Cordua · Iagttager

    Man mærker hensigten

    Og den forstod jeg godt første gang. Min troværdighed skal der sås tvivl om fordi jeg har den frækhed ikke lige at godtage forklaringerne fra DF-hoffet.

    En ting bemærker jeg dog til min store tilfredsstillelse. En dedikeret læser, der igennem to år læser alt hvad jeg skriver og omhyggeligt opstiller statistik over, hvad jeg kritiserer mv.

    Jeg tror du læser med igen på onsdag, Dalgaard. Det synes jeg bare er alle tiders! :-)

  • Anmeld

    Henrik Dalgaard

    Manglende svar

    Din definition af omhyggelig statistik er ikke betryggende.

    Og igen: hvem er I?

  • Anmeld

    Jarl Cordua · Iagttager

    I

    "I" er jer, der har det med at pibe over, hvor uretfærdigt jeg fremstiller verden.

    Måske det ville lette tilværelsen for dig, hvis du bare nøjes med at orientere dig via bulletinerne i Dansk Folkeblad? :-)

  • Anmeld

    Henrik Dalgaard

    Dansk Folkeblad?

    Jeg kender ikke den bemeldte publikation.

    Man behøver, som bekendt for de fleste, ikke at tilhøre et specifikt segment, for at mene at en nogenlunde balanceret tilgang er optimal. Det troede jeg var en selvfølge.

  • Anmeld

    Torben Bach Sørensen · Debattør & Tidl. IT direktør

    Jarl,

    Det er sejt at du som stort set den eneste kommentator, giver igen på vore debatsvar.

    Uanset hvor fjollede du synes vi er - bliv ved.

    Dine analyser er ofte skarpe, men fald nu ikke i Trads grøften hvor hver anden sætning indeholder en hadefuld og useriøs Løkke påstand om Løkkes skjulte hensigter og personlige habitus.

    Du elsker ikke DF, men som EU kritiker har vi ikke flere blå steder at gå hen.

    Den økonomiske politik i Danmark er stort set ens uanset hvem der sidder i sadlen.
    Derimod er sund jordnær EU kritik - aktivt kritik vel at mærke - ikke længere at finde hos de andre borgerlige partier.

    At være EU kritiker og liberal samtidig - er "hård kost". Vi bliver ofte nedgjort - til trods for at vi holder en sober tone i debatten.

    Jeg påstår ikke du er medlem af den naive himmerigs gruppe "Bo Lidegårds diciple". Måske tværtimod.
    Men du kunne i f.eks. "Gordua & Steno" stimulere en sund EU kritisk debat- ved også at invitere Liberale EU kritikere i studiet.

  • Anmeld

    Tommy Jensen, Vollerup

    FORBRUGEROPLYSNING…..

    Ifm. finanslovsforhandlingerne for 2018 har Brian Mikkelsen (K) skabt en ny politisk term for ulighed i indkomstfordelingen i samfundet; - Lamborghini-koefficient.

    Lamborghini-koefficienten er et udtryk for uligheden i indkomstfordelingen fra 2,5 mio. kr. i årlig indtægt til 20 mio. kr. i årlig indtægt. Bør ikke forveksles med Gini-koefficient og Lorenzkurve!

    Hav en god dag :-)

  • Anmeld

    arne lund · -

    4.600 Lamborginier

    Landets såkaldte finansminister, Kr. Jensen, glæder sig over, at hver gang, der sælges en Lamborghini(koefficient), så ruller der 5 mio kr. ind i statskassen. For at kunne skaffe penge til de skattelettelser på 22 mia kr., som regeringen vil give til sine kernevælgere, så skal der blot sælges 4.600 styks af bilen. Det er da ikke noget at tale om, så se I nu ude i whiskybæltet, at gøre som jeres betænksomme "finansminister" beder jer om.

  • Anmeld

    Christian X

    Simon Emil A.

    Umodne og skingre Simon Emil A. kan køre alt af sporet.

  • Anmeld

    Vagn Koch Jensen · direktør

    Er I enfoldige eller bare dumme?

    Også Jarl Coruda koger suppe på Brian Mikkelsens bilvits. Jeg husker engang Thor Petersen fyrede en vittighed af om at købe hele verden. Den blev også forvrænget helt ud i det ekstreme.
    Jeg må spørge; er journalistiske kommentatorer blottet for enhver form for humor, er i enfoldige eller er i bare dumme?