Debat

Konservative til minister: Nyuddannede chauffører venter for længe på kørekort

Det belaster samfundsøkonomien, at nyuddannede chauffører kan vente op til ti uger på at få deres kørekort. Jeg vil derfor bede transportministeren om at få styr på processen, skriver Niels Flemming Hansen (K).

Jeg mener, at det skal være muligt at få et midlertidigt chaufførkort, når man har bestået sin uddannelse. På den måde kan man komme i gang med arbejdet med det samme, skriver Niels Flemming Hansen. 
Jeg mener, at det skal være muligt at få et midlertidigt chaufførkort, når man har bestået sin uddannelse. På den måde kan man komme i gang med arbejdet med det samme, skriver Niels Flemming Hansen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Niels Flemming Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De seneste måneder har vi hørt om utallige eksempler på nyuddannede chauffører, der venter op til otte-ti uger på at få et kørekort. Det går naturligvis ikke, at ventetiden er så lang.

Jeg vil derfor bede transportministeren sikre, at Færdselsstyrelsen, som står for opgaven med at udstede chaufførkort, speeder processen op.

Jeg mener, at det skal være muligt at få et midlertidigt chaufførkort, når man har bestået sin uddannelse. På den måde kan man komme i gang med arbejdet med det samme.

I mange andre sammenhænge er det muligt at udstede midlertidige kort og tilladelser, så det kan selvfølgelig også lade sig gøre her.

Spild af samfundsressourcer

Den lange ventetid har forskellige negative konsekvenser. Den nyuddannede chauffør kan ikke komme i gang, og da en del typisk er på dagpenge eller kontanthjælp i ventetiden, belaster det samfundsøkonomien.

Ofte sker der det, at den nyuddannede i ventetiden finder et job i en helt anden branche, og så er både den tid og de penge, som uddannelsen har kostet, spildt.

Tit er det jobcentret, som har betalt uddannelsen, og det er meget utilfredsstillende at se offentlige kroner gå til spilde, fordi en anden offentlig instans kører med lang ventetid.

Transportbranchen er hårdt ramt af mangel på arbejdskraft, så det giver ingen mening at have en rigid praksis, der forhindrer medarbejderne i at komme i gang med at bruge den uddannelse, de har gennemført.

Jeg har bemærket, at Færdselsstyrelsen i foråret har ansat et par ekstra sagsbehandlere til opgaven, men det er ikke tilstrækkeligt.

Niels Flemming Hansen (K)
Transportordfører

Hæv ambitionsniveauet

Færdselsstyrelsen oplyser selv, at den håndterer 92 procent af ansøgningerne til chaufførkort i løbet af selvsamme dag, hvor en medarbejder åbner sagen.

Så det er altså den tid, ansøgningen ligger og samler støv i stakken, der er problemet - og som vi skal have effektiviseret.

Jeg har bemærket, at Færdselsstyrelsen i foråret har ansat et par ekstra sagsbehandlere til opgaven, men det er ikke tilstrækkeligt. For det er ambitionsniveauet, der skal op.

Styrelsen oplyser nemlig på sin hjemmeside, at den har et mål om en sagsbehandlingstid på 6 uger, men den kan variere afhængig af sagens kompleksitet. Det er ikke godt nok.

Færdselsstyrelsen oplyser også, at når alt vedrørende chaufførkortet er på plads og betalingen registreret, så går der 2-3 uger, før man modtager kortet med posten. Det bør altså kunne klares noget hurtigere.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Flemming Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (K), MF (K)
hh (Kolding Købmandsskole 1996)

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)









0:000:00