Debat

Letbaner med i den kollektive trafiktaburet

Letbaner.dk foreslår et fjerde ben i Movias trebenede taburet for den kollektive trafik. Ud over bus, tog og metro vil også letbaner kunne fastholde kunderne.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Engelbrecht
Letbaner.DK

Movias direktør Johannes Sloth skriver i debatindlægget "At tænke i nye baner" om et fælles, kollektivt trafiksystem, der kan fastholde kunderne i form af bus, tog og metro. Han kalder det "en trebenet taburet - saver man det ene ben af, er det svært at holde balancen".

Men kunne man ikke tænke sig en firbenet taburet, hvor det fjerde ben er letbaner? En sådan taburet er mere stabil, og det er den model, udenlandske storbyer arbejder efter.

Letbane som løftestang
Den 16. april 2007 blev der afholdt et ErhvervsTopmøde på Vestegnen i København med deltagelse af 150 virksomhedsledere, politikere og andre centrale interesser på Vestegnen.

Letbaner kan blive det fjerde ben til Movias kollektive trafiktaburet, som man på Vestegnen peger på som del af et kollektivt trafiksystem, der kan fastholde kunderne og tiltrække bilisterne. Vi vil derfor foreslå, at Trafikministeriet, kommunerne og Movia får sat det sidste ben på den ellers vakkelvorne trebenede taburet.

Morten Engelbrecht
Letbaner.dk

Mødet prioriterede entydigt Ring 3 letbanen blandt topprioriteterne, idet 57 pct. stemte letbane-temaet op blandt de tre topprioriteter, kun overgået af temaet: "Udslidte erhvervsområder skal omdannes".

De 8 vestegnskommuner (Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Rødovre og Vallensbæk) ønsker at udvikle en fælles strategi for erhvervsudviklingen i området, og netop en letbane langs Ring 3 blev af mødedeltagerne betragtet som en af de vigtigste løftestænger for den fremtidige økonomi. Det kom også frem på mødet, at letbanen forventes at generere store investeringer.

Trafikgruppen Letbaner.DK var inviteret med som den eneste interesseorganisation. Det skyldtes Ring 3 letbanens centrale placering blandt de otte hovedemner.

OPP-finansiering har regeringens støtte
Som finansieringsmodel foretrak 63 pct. en OPP-finansiering, hvor private virksomheder i samarbejde med det offentlige går ind og tager ansvaret for byggeriet og derefter driften i en periode.

Kommunerne anser det ikke for muligt, at de selv kan løfte finansieringsbyrden.  Derfor er OPP-finansiering interessant, da den har regeringens positive støtte.

Letbaner kan blive det fjerde ben til Movias kollektive trafiktaburet, som man på Vestegnen peger på som del af et kollektivt trafiksystem, der kan fastholde kunderne og tiltrække bilisterne. Vi vil derfor foreslå, at Trafikministeriet, kommunerne og Movia får sat det sidste ben på den ellers vakkelvorne trebenede taburet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johannes Sloth

Fhv. adm. direktør, Movia, fhv. formand, City-Trafik, i bestyrelsen for Odense Letbane, direktør for Jos-Consult
cand.polyt. (DTU 1968), HD (CBS 1974)

Morten Engelbrecht

Fhv. trafikkonsulent, Nærumbanen, fhv. letbane-rådgiver, Odense Kommune, letbaneredaktør, Letbanemagasinet
merkonom

0:000:00