Løkke går solo: Vi er nødt til at være åbne for at hæve dieselafgiften

Hvis man vil være sikker på at nå 2025-målet, er man nødt til at overveje en højere dieselafgift, lød det fra Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, ved et pressemøde i forbindelse med partiets sommergruppemøde. Meldingen er i direkte modstrid med regeringens politik. 

Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, taler for at hæve dieselafgiften for at nå 2025-målet, mens hans egen minister, klima, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) aktuelt forhandler for en anden løsning. 
Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, taler for at hæve dieselafgiften for at nå 2025-målet, mens hans egen minister, klima, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) aktuelt forhandler for en anden løsning. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue LauritzenMorten Øyen

Moderaternes formand Lars Løkke Rasmussen går nu solo i regeringen og melder sig klar til at se på en højere dieselafgift. 

Det kan ifølge Løkke være med til at skabe sikkerhed om, at klimamålet i 2025 nås. Hidtil har regeringen ellers afvist Klimarådet og andre eksperters forslag om at hæve dieselafgiften.

"Vi ønsker at være garanten for, at vi når 2025-målet på en evidensbaseret måde, hvor der ikke er nogen faglig tvivl om, at målet nås. Hvis man har den ambition, kommer man ikke uden om at se på transportsektoren. Man kommer heller ikke uden om at tale om en dieselafgift," sagde Lars Løkke Rasmussen under et pressemøde tirsdag eftermiddag i forbindelse med Moderaternes sommergruppemøde i Helsingør. 

Regeringen har indtil nu i stedet sværget til at hæve kravet til iblanding af biobaseret brændstof i benzin og diesel, selvom det ifølge eksperterne i Klimarådet er et tvivlsomt klimaredskab og er dyrere for samfundet, end at hæve dieselafgiften. 

At det er dyrere for samfundet at justere iblandingskravet end dieselafgiften, er også en konklusion som regeringens egne embedsmænd er kommet til, kunne Altinget afsløre tidligere på måneden. 

Læs også

Oveni har regeringen fået kritik for ikke at lytte til Klimarådet, der siger, at afstanden til at nå klimamålet for 2025 er meget længere, end regeringen siger. Ifølge klimaloven skal Klimarådet nemlig vurdere, om regeringens klimaindsats er tilstrækkelig for at nå målene.

Regeringen siger selv, at der kun mangler 0,5 millioner ton CO2-reduktioner for at nå målet, men ifølge Klimarådets beregninger mangler der i stedet mindst to millioner ton for bare at nå det nedre spænd af klimamålet for 2025, om at drivhusgasserne skal reduceres med 50-54 procent sammenlignet med 1990.

Vil være sikker

Lars Løkke Rasmussen slog på pressemødet fast, at det er helt centralt, at 2025-målet rent faktisk bliver nået. Det er i det lys, at man skal se hans syn på dieselafgiften, forklarede han.

"I forhold til at nå målet eller ikke at nå målet, skal vi kunne godtgøre på kendt videnskabeligt grundlag, at det, vi gør, når målet. Det må ikke være en politisk følelse," sagde partiformanden, inden han fortsatte: 

"Når man har den tilgang til det, så tror jeg, at man vil nå den konklusion, at så bliver man nok nødt til at være åben overfor dieselafgiften." 

Direkte adspurgt om han har clearet meldingen om dieselafgiften med de andre regeringspartier, svarede Lars Løkke Rasmussen, at pressen var mødt op til et pressemøde om Moderaternes og ikke regeringens politik. 

"Vi holder ikke sommergruppemøde med regeringen. Det gjorde vi i sidste uge, da vi havde regeringsseminar. Nu holder vi sommergruppemøde med Moderaterne," lød det fra Lars Løkke Rasmussen.

Mulighed for skattelettelser

Partiformanden nævnte samtidig, at han ser overvejelserne om en højere dieselafgift i sammenhæng med muligheden for at give skattelettelser til danskerne.

"Det sker på den klangbund, at vi faktisk har et råderum, som også kan bringes i spil til erhvervsskattelettelser. Så vi sidder faktisk nu med en unik mulighed for at lægge nogle afgifter ud, som fanger den grønne omstilling, uden at vi overbelaster erhverv eller private husholdninger," sagde han. 

Alligevel bliver Moderaternes overvejelser om en højere dieselafgift modtaget med tunge miner hos DI Transports branchedirektør Karsten Lauritzen. 

Han påpeger nemlig, at regeringen så sent som i foråret vedtog en ny skat på transporterhvervet i form af den kilometerbaserede vejafgift.

"Hvis regeringen hæver dieselafgiften, må den som minimum udsætte kilometerafgiften, der i forvejen har en tvivlsom klimaeffekt. Ellers betaler transportsektoren to gange for sin CO2-udledning, og det er ikke fair," siger Karsten Lauritzen i en skriftlig udtalelse. 

Folketingets partier forhandler i disse uger om, hvordan Danmark skal nå klimamålet i 2025.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00