Løkke: Om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark køre uden benzin eller diesel

ÅBNINGSTALE: Om godt et årti skal danskerne ikke længere kunne købe almindelige benzin- og dieselbiler. Og i 2035 skal også hybridbiler være ude, så alle nye biler kører på el eller andet fossilfrit brændstof. Det sagde statsministeren ved Folketingets åbning.

I 2030 vil der være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark.

Det sætter regeringen nu som mål, fortalte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i sin åbningstale tirsdag.

Dermed løftede han lidt af sløret for det udspil til en ny klimaplan, som regeringen vil fremlægge i næste uge.

"Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en el-bil eller anden form for nuludledningsbil," sagde Løkke.

Han kaldte målet for "en stor ambition, som ikke bliver let at nå".

"Men netop derfor skal vi gøre forsøget," erklærede statsministeren.

Klimaminister: Der mangler et alternativ til benzinbiler
Så sent som i sidste uge afviste energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) ellers Klimarådets anbefaling om netop at udfase benzin- og dieselbiler i 2030.

"Jeg synes, det er for tidligt at sætte en udløbsdato for benzin- og dieselbiler," sagde han til Ritzau ifølge Berlingske.

Hans argument imod en slutdato var, at der i dag ikke findes et fuldt ud gangbart alternativ til de traditionelle biler. 
 
"Det kommer til at kræve, at der er de teknologisk rigtige biler, men også at de er i en prisklasse, hvor en dansk familie har råd til at investere i en sikker bil," sagde Lilleholt.

Men nu har statsministeren altså lagt en anden linje.

"Nu sætter vi kursen. Vi sender et klart signal til EU, til bilindustrien, til resten af verden. Diesel- og benzinbiler i Danmark skal være fortid. Fremtiden er grøn – og den er meget tæt på," sagde Lars Løkke Rasmussen i sin tale.

Dansk Energi: "Godt og ambitiøst mål"
I energiselskabernes interesseorganisation er man tilfreds med Løkkes melding.

"Det tyder på, at regeringen har forstået, at transportpolitik ikke længere kan stå som selvstændig politik, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at nå vores klimamål. Det skal altid tænkes sammen med klimapolitik," siger administrerende direktør i Dansk Energi Lars Aagaard. 

Læs også: Se hele regeringens lovkatalog for det kommende år

Han forudser, at fremtidens transport "er elektrisk og tankes med grøn strøm fra en stikkontakt".

"Derfor er det kun naturligt, at regeringen sætter en grænse for, hvornår den sidste bil med benzin- eller dieselmotor skal være solgt," siger han og kalder udfasningen i 2030 for "et godt og ambitiøst mål".

Oppositionen roser
Som Altinget har beskrevet, har der i oppositionen nærmest været kapløb om at sætte det mest ambitiøse mål for antallet af elbiler. Socialdemokratiet har foreslået en halv million, og Radikale har toppet med én million i 2030 – altså samme mål, som regeringen nu har.

Formand for SF Pia Olsen Dyhr er positiv over for regeringens nye mål, men hun vil se de konkrete redskaber til at nå det.

”Løkkes målsætning er både flot og realistisk, men kun hvis vi allerede nu begynder at omstille hele transportsektoren. Vi skal have omlagt registreringsafgiften i en markant grønnere retning og omstille hele den kollektive transport og offentlige køretøjer," siger hun i en skriftlig kommentar.

Olsen Dyhr siger, at regeringen indtil videre har hævet afgiften på den grønne transport.

"Det hænger ikke helt sammen, så jeg glæder mig til at se, om regeringen er klar til at tage de nødvendige grønne skridt,” siger SF-formanden.

Også Alternativets formand er glad for målet om at droppe benzinbilerne.

Økonomer: For dyrt at hjælpe klimaet gennem biler
Mens regeringen med sit nye mål følger en central anbefaling fra Klimarådet, går den imod økonomernes vejledning.

I et indlægAltinget: energi og klima skriver de fire økonomiske vismænd, at det økonomisk giver bedre mening at regulere landbruget end personbilerne.

De henviser til deres egen rapport, hvor de har set på, hvad forskellige tiltag for at mindske udledningen af drivhusgasser vil betyde for samfundsøkonomien.

"Der er samfundsøkonomisk billige muligheder for at begrænse udledningen af drivhusgasser i landbruget, som ikke er reguleret i forvejen," skriver vismændene.

"Til gengæld viser vores beregninger, at det er dyrt at opnå yderlige reduktioner af CO2 fra personbiler, hvor der i forvejen er mange incitamenter til at mindske udledningen," lyder konklusionen.

Forrige artikel Regeringen præsenterer nyt luft- og klimaudspil i næste uge Regeringen præsenterer nyt luft- og klimaudspil i næste uge Næste artikel Lovkatalog med højere bøder, ny havnelov og statslig exit fra letbane Lovkatalog med højere bøder, ny havnelov og statslig exit fra letbane
  • Anmeld

    Ole Stokholm Lauridsen · Afdelingsleder, Industri, jord & grundvand

    En måske ikke helt gennemtænkt beslutning?

    Og hvordan skal det så kunne lade sig gøre? - Det vil formentlig kræve en betragtelig opgradering af elnettet, og det er spørgsmålet, om den omkostning og den miljømæssige belastning herved er tænkt ind i beslutningen.