Analyse af 
Morten Øyen

Midt i slutspurtsforhandlinger om 2025-mål: Nu er dieselafgiften ikke regeringens eneste våben

En højere dieselafgift giver nu de fleste CO2-reduktioner i regeringens forslag til at 2025-klimamålet, men også et tilskud til at reducere metanudslippet fra køer er på bordet. Der sigtes efter en bred aftale i november, men afstanden til Klimarådets anbefalinger er stadig lang.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Klimaminister Lars Aagaard (M) er ved at have sit endelige forslag til en aftale, der skal bringe Danmark i hus med 2025-klimamålet, og begynder at kunne se en landingsbane for sig.

Går det efter planen falder en aftale på plads i løbet af de kommende uger i november og med et bredt flertal, hvor SVM-regeringen sigter efter Konservative, Liberal Alliance, Radikale og SF.

Senest har regeringen foreslået partierne at indføre et tilskud til landmænd, der vil bruge det metanreducerende stof Bovaer i foder til køer. Det kommer oveni, at dieselafgiften skal skrues op med 60 øre pr liter inklusiv moms ved tankstanderen, som nu er det tiltag, som giver de fleste klimareduktioner blandt forslagene på forhandlingsbordet.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00